Magyar nyelv

Félév:

  • A tanuló képes a kulturált szociális érintkezésre, eligazodik és hatékonyan részt vesz a mindennapi páros és csoportos kommunikációs helyzetekben, vitákban. Figyeli és tudja értelmezni partnerei kommunikációs szándékát, nem nyelvi jeleit.
    • Képes érzelmeit kifejezni, álláspontját megfelelő érvek, bizonyítékok segítségével megvédeni, ugyanakkor empatikusan képes beleélni magát mások gondolatvilágába, érzelmeibe, megérti mások cselekvésének mozgatórugóit.
    • Képes az olvasott szöveg tartalmával kapcsolatos saját véleményét szóban és írásban megfogalmazni, állításait indokolni.
    • Ismeri és törekszik a szövegalkotásban a különböző mondatfajták használatára. Alkalmazza írásbeli szövegalkotásban a mondatvégi, illetve a mondatrészek közötti írásjeleket. Ismeri a tömegkommunikáció fogalmát, legjellemezőbb területeit.

Tanév vége:

  • A tanuló képes a kulturált szociális érintkezésre, eligazodik és hatékonyan részt vesz a mindennapi páros és csoportos kommunikációs helyzetekben, vitákban. Figyeli és tudja értelmezni partnerei kommunikációs szándékát, nem nyelvi jeleit.
    • Képes érzelmeit kifejezni, álláspontját megfelelő érvek, bizonyítékok segítségével megvédeni, ugyanakkor empatikusan képes beleélni magát mások gondolatvilágába, érzelmeibe, megérti mások cselekvésének mozgatórugóit.
  • Képes különböző megjelenésű és műfajú szövegek globális (átfogó) megértésére, a szöveg szó szerinti jelentésén túli üzenet értelmezésére, a szövegből információk visszakeresésére.
    • Össze tudja foglalni a szöveg tartalmát, tud önállóan jegyzetet, vázlatot készíteni. Képes az olvasott szöveg tartalmával kapcsolatos saját véleményét szóban és írásban megfogalmazni, állításait indokolni.
    • Ismeri és törekszik a szövegalkotásban a különböző mondatfajták használatára. Alkalmazza írásbeli szövegalkotásban a mondatvégi, a tagmondatok, illetve a mondatrészek közötti írásjeleket. Ismeri a tömegkommunikáció fogalmát, legjellemezőbb területeit.
    • Tudja jellemezni az olvasott művek szereplőit, konfliktusaik mibenlétét feltárni.
    • Azonosít szókincsbeli és mondattani jellegzetességeket, a lexika jelentésteremtő szerepét.

Irodalom

Félév:

  • Képes érzelmeit kifejezni, álláspontját megfelelő érvek, bizonyítékok segítségével megvédeni, ugyanakkor empatikusan képes beleélni magát mások gondolatvilágába, érzelmeibe, megérti mások cselekvésének mozgatórugóit.
    • Képes a különböző megjelenésű és műfajú szövegek globális (átfogó) megértésére, a szöveg szó szerinti jelentésén túli üzenet értelmezésére, a szövegből információk visszakeresésére.
    • Össze tudja foglalni a szöveg tartalmát, tud önállóan jegyzetet és vázlatot készíteni. Ismeri és törekszik a szövegalkotásban a különböző mondatfajták használatára.
    • Felismeri az alapvető lírai műfajok sajátosságait különböző korok alkotóinak művei alapján (elsősorban 19–20. századi alkotások). Azonosít képeket, alakzatokat, szókincsbeli és mondattani jellegzetességeket, a lexika jelentésteremtő szerepét megérti a lírai szövegekben, megismeri a kompozíció meghatározó elemeit (pl. tematikus szerkezet, tér- és időszerkezet, logikai szerkezet, beszédhelyzet és változása). Konkrét szövegpéldán meg tudja mutatni a mindentudó és a tárgyilagos elbeszélői szerep különbözőségét, továbbá a közvetett és a közvetlen elbeszélésmód eltérését. Az olvasott, megtárgyalt művek erkölcsi kérdésfeltevéseire véleményében, erkölcsi ítéleteiben, érveiben tud támaszkodni.
    • Képes egyszerűbb meghatározást megfogalmazni a következő fogalmakról: novella, lírai én, hexameter, pentameter, disztichon, szinesztézia. Az ismertebb műfajokról tudja az alapvető információkat.
    • Képes művek, műrészletek szöveghű felidézésére.

Tanév vége:

  • A tanuló képes a kulturált szociális érintkezésre, eligazodik és hatékonyan részt vesz a mindennapi páros és csoportos kommunikációs helyzetekben, vitákban. Figyeli és tudja értelmezni partnerei kommunikációs szándékát, nem nyelvi jeleit.
    • Képes érzelmeit kifejezni, álláspontját megfelelő érvek, bizonyítékok segítségével megvédeni, ugyanakkor empatikusan képes beleélni magát mások gondolatvilágába, érzelmeibe, megérti mások cselekvésének mozgatórugóit.
    • Képes a különböző megjelenésű és műfajú szövegek globális (átfogó) megértésére, a szöveg szó szerinti jelentésén túli üzenet értelmezésére, a szövegből információk visszakeresésére.
    • Össze tudja foglalni a szöveg tartalmát, tud önállóan jegyzetet és vázlatot készíteni. Képes az olvasott szöveg tartalmával kapcsolatos saját véleményét szóban és írásban megfogalmazni, állításait indokolni.
    • Ismeri és törekszik a szövegalkotásban a különböző mondatfajták használatára.
    • Ismeri a tömegkommunikáció fogalmát, legjellemzőbb területeit.
    • Képes a könnyebben besorolható művek műfaji azonosítására, 8–10 műfajt műnemekbe tud sorolni, és a műnemek lényegét meg tudja fogalmazni. A különböző regénytípusok műfaji jegyeit felismeri, a szereplőket jellemezni tudja, a konfliktusok mibenlétét fel tudja tárni. Felismeri az alapvető lírai műfajok sajátosságait különböző korok alkotóinak művei alapján (elsősorban 19–20. századi alkotások). Azonosít képeket, alakzatokat, szókincsbeli és mondattani jellegzetességeket, a lexika jelentésteremtő szerepét megérti a lírai szövegekben, megismeri a kompozíció meghatározó elemeit (pl. tematikus szerkezet, tér- és időszerkezet, logikai szerkezet, beszédhelyzet és változása). Konkrét szövegpéldán meg tudja mutatni a mindentudó és a tárgyilagos elbeszélői szerep különbözőségét, továbbá a közvetett és a közvetlen elbeszélésmód eltérését. Képes a drámákban, filmekben megjelenő emberi kapcsolatok, cselekedetek, érzelmi viszonyulások, konfliktusok összetettségének értelmezésére és megvitatására. Az olvasott, megtárgyalt művek erkölcsi kérdésfeltevéseire véleményében, erkölcsi ítéleteiben, érveiben tud támaszkodni.
    • Képes egyszerűbb meghatározást megfogalmazni a következő fogalmakról: novella, rapszódia, lírai én, hexameter, pentameter, disztichon, szinesztézia, szimbólum, tragédia, komédia, dialógus, monológ. Az ismertebb műfajokról tudja az alapvető információkat.
    • Képes művek, műrészletek szöveghű felidézésére.
    • Tisztában van a média alapvető kifejezőeszközeivel, az írott és az elektronikus sajtó műfajaival. Ismeri a média, kitüntetetten az audiovizuális média és az internet társadalmi szerepét, működési módjának legfőbb jellemzőit. Kialakul benne a médiatudatosság elemi szintje, az önálló, kritikus attitűd.

Angol nyelv

Félév:

Legyen képes a tanuló:

  • szótárt célszerűen használni;
    • vázlatot készíteni;
    • reklámok különböző formáinak gyűjtésére, megértésére;
    • a szócsaládok alkotásának segítségével szókincsét bővíteni;
    • a német nyelvű médiát információszerzés céljából segítségül hívni;
    • egyszerű nyelvi eszközökkel képeket leírni;
    • a tanórán kívüli iskolai élethelyzetekben is tájékozódni és magát megértetni.

Tanév vége:

Legyen képes a tanuló:

  • szótárt célszerűen használni;
    • vázlatot készíteni;
    • reklámok különböző formáinak gyűjtésére, megértésére;
    • a szócsaládok alkotásának segítségével szókincsét bővíteni;
    • a német nyelvű médiát információszerzés céljából segítségül hívni;
    • egyszerű nyelvi eszközökkel képeket leírni;
    • a tanórán kívüli iskolai élethelyzetekben is tájékozódni és magát megértetni;
    • szótanulási eljárásokat alkalmazni;
    • az egyes témákhoz kapcsolódó szókincset elsajátítani;
    • érzelmeit megfelelő nyelvi eszközökkel kifejezni;
    • szokásos tanórai helyzeteken kívül, az iskolai hétköznapokban is feltalálni és megértetni magát;
    • olvashatóan, áttekinthetően, a mondanivalót tükröztetve, tagolt, írásképpel, a szövegtípusnak megfelelő formai jegyek használatával írni;
    • ábrák, képek, illusztrációk és a szöveg kapcsolatát felismerni;
    • életkorának megfelelő szövegeket értően olvasni;
    • jól érthetően és helyes hanglejtéssel beszélni

Matematika

Félév

Gondolkodási módszerek

  • Gondolatok világos, érthető szóbeli és írásbeli közlése.
  • Egyszerű állítások igazságának eldöntése.

Számtan, algebra

  • Alapműveletek helyes elvégzése kis abszolútértékű egészek, törtek, tizedestörtek körében egyszerű esetekben.
  • 10 pozitív egész kitevőjű hatványai.
  • 10-nél nagyobb számok normálalakja.
  • Osztó, többszörös, két szám közös osztóinak, néhány közös többesének megkeresése.
  • Egyszerű elsőfokú egyismeretlenes egyenletek megoldása.

Geometria

  • Szög (fok),        hosszúság, terület, térfogat, tömeg, űrtartalom, idő mérése a szabványos mértékegységeinek ismerete.
  • Háromszögek területének kiszámítása.
  • Adott pont középpontos tükörképének megszerkesztése. Szögfelező szerkesztése.
  • Háromszöggel kapcsolatos legegyszerűbb szerkesztések.
  • Háromszögek és konvex négyszögek belső szögeinek összege.

Tanév vége:

Gondolkodási módszerek

  • Gondolatok világos, érthető szóbeli és írásbeli közlése.
  • Egyszerű állítások igazságának eldöntése.
  • Sorba rendezés, kiválasztás legfeljebb 4 elem esetén.

Számtan, algebra

  • Alapműveletek helyes elvégzése kis abszolútértékű egészek, törtek, tizedestörtek körében egyszerű esetekben.
  • 10 pozitív egész kitevőjű hatványai.
  • 10-nél nagyobb számok normálalakja.
  • Egyenes és fordított arányosság felismerése és alkalmazása egyszerű konkrét feladatokban.
  • Egyszerű százalékszámítási feladatok.
  • Osztó, többszörös, két szám közös osztóinak, néhány közös többesének megkeresése.
  • Egyszerű elsőfokú egyismeretlenes egyenletek megoldása.

Összefüggések, függvények, sorozatok

  • Lineáris függvények ábrázolása értéktáblázattal egyszerű esetekben.
  • Egyszerű sorozatok folytatása adott szabály szerint, néhány taggal megadott sorozat esetén.

Geometria

  • Szög (fok),        hosszúság, terület, térfogat, tömeg, űrtartalom, idő mérése a szabványos mértékegységeinek ismerete.
  • Háromszögek területének kiszámítása.
  • Adott pont középpontos tükörképének megszerkesztése. Szögfelező szerkesztése.
  • Háromszöggel kapcsolatos legegyszerűbb szerkesztések.
  • Háromszögek és konvex négyszögek belső szögeinek összege.
  • Háromszög és négyszög alapú egyenes hasábok, valamint a forgáshenger felismerése, jellemzése.

Valószínűség, statisztika

  • A gyakoriság fogalma.
  • Egyszerű grafikonok olvasása, készítése.

Történelem

Félév:

  • Készítsen önállóan vázlatot az adott témáról
    • A diák tudjon beszámolót, kiselőadást tartani adott történelmi témáról, megadott ismeretterjesztő irodalom alapján
    • Tudjon egyszerű történelmi tárgyú táblázatokat, grafikonokat, diagramokat értelmezni néhány mondatban
    • Tudjon egyszerűbb forrásokat értelmezni tanári segítséggel

Tanév vége:

  • Készítsen önállóan vázlatot az adott témáról
    • A diák tudjon beszámolót, kiselőadást tartani adott történelmi témáról, megadott ismeretterjesztő irodalom alapján
    • Tudjon egyszerű történelmi tárgyú táblázatokat, grafikonokat, diagramokat értelmezni néhány mondatban
    • Tudjon egyszerűbb forrásokat értelmezni tanári segítséggel
    • Ismerje az egyes történelmi korok, korszakok nevét és sorrendjét, ismerje egy-egy korszak fontosabb jellemzőit
    • Tudja, hogy a kerettantervben szereplő személyeknek mi volt a jelentőségük az adott időszakban
    • Tudja térben és időben elhelyezni az egyes korszakok fontosabb eseményeit
    • Tudja összehasonlítani különböző időszakok térképeit
    • Legyen képes egy-egy ország területváltozásait térképről leolvasni
    • Tudja megállapítani, hogy a magyar és egyetemes történelem megjelölt személyei közül kik voltak kortársak

Etika

Félév:

  • A tanuló megérti, hogy az ember egyszerre biológiai és tudatos lény, akit veleszületett képességei alkalmassá tesznek a tanulásra, mások megértésre és önmaga vizsgálatára.
  • Érti, hogy az emberek viselkedését, döntéseit tudásuk, gondolataik, érzelmeik, vágyaik, nézeteik és értékrendjük egyaránt befolyásolják.
  • Képes reflektálni saját maga és mások gondolataira, motívumaira és tetteire.
  • Életkorának megfelelő szinten ismeri önmagát, hosszabb távú     elképzeléseinek kialakításakor képes reálisan felmérni a lehetőségeit.

Tanév vége:

  • A tanuló megérti, hogy az ember egyszerre biológiai és tudatos lény, akit veleszületett képességei alkalmassá tesznek a tanulásra, mások megértésre és önmaga vizsgálatára.
  • Érti, hogy az emberek viselkedését, döntéseit tudásuk, gondolataik, érzelmeik, vágyaik, nézeteik és értékrendjük egyaránt befolyásolják.
  • Képes reflektálni saját maga és mások gondolataira, motívumaira és tetteire.
  • Életkorának megfelelő szinten ismeri önmagát, hosszabb távú     elképzeléseinek kialakításakor képes reálisan felmérni a lehetőségeit.
  • Képes erkölcsi szempontok szerint mérlegelni különféle cselekedeteket, és el tudja viselni az értékek közötti választással együtt járó belső feszültséget.
  • Képes ellenállni a csoportnyomásnak, és saját értékrendje szerinti autonóm döntéseket hozni.
  • Tisztában van vele, hogy baráti- és párkapcsolataiban felelősséggel tartozik a társaiért.
  • Kialakultak benne az európai identitás csírái.
  • Nyitott más kultúrák értékeinek megismerésére és befogadására.
  • Érti a szabályok szerepét az emberi együttélésben, s e belátás alapján igyekszik alkalmazkodni hozzájuk; igényli azonban, hogy maga is alakítója lehessen a közösségi szabályoknak.

Biológia

Félév:

  • Éghajlat övezetessége és az itt kialakult életközösségek kapcsolata.
  • A tanult flóra és fauna felismerése képekről és jellemzésük.
  • Az anyagok körforgása / autotróf, heterotróf fogalma/.
  • Rendszertani kategóriák.
  • Növények rendszerének ismerete.
  • Állatok rendszerének ismerete.
  • Környezethez való alkalmazkodás.

Tanév vége:

A tanuló:

  • ismerje az éghajlati övezetek, életközösségek földrajzi helyét, élő és élettelen környezeti tényezőit, kölcsönhatásait,
  • legyen képes felismerni, megnevezni és a megismerési algoritmusok segítségével jellemezni a megismert fajokat,
  • tudjon az egyes életközösségek fajaiból táplálkozási láncokat összeállítani,
  • értse és tudja példákkal illusztrálni a környezet–szervezet–életmód oksági összefüggéseit,
  • ismerje az életközösségek szerkezetét, változásait, kölcsönhatásait és anyagforgalmát,
  • lássa az ökológiai rendszerek szabályozásában az élőlények közti kölcsönhatások meghatározó szerepét,
  • ismerje az életközösségek bioszférában betöltött szerepét, lássa veszélyeztetettségét és védelmük fontosságát,
  • tegyen meg mindent közvetlen környezetében a környezeti problémák csökkentése érdekében,
  • lássa az élővilág szépségét, sokszínűségét és változékonyságát,
  • ismerje a növényi és állati anyagcserében résztvevő szervek, szervrendszerek felépítését, működésük hasonlóságait és különbségeit,
  • értse az autotróf és heterotróf világ kapcsolatrendszerét és az anyagok körforgását,
  • legyen képes példákkal bizonyítani az élőlények környezethez való alkalmazkodását, szerveik felépítésének és működésének összefüggéseit,
  • ismerje az élőlények ivartalan-, és ivaros szaporodásának formáit, szerveit, az állatok és növények egyedfejlődésének főbb szakaszait és jellemzőit,
  • vegye észre az élőlények testszerveződésében szerveik felépítésének és működésének fejlődésében az evolúció főbb állomásait,
  • tudja a megismert élőlényeket besorolni a megfelelő rendszertani kategóriába,
  • legyen képes az információhordozók használatára és hasznosítására,
  • tudjon önállóan és társaival együttdolgozva megfigyeléseket, vizsgálódásokat, kísérleteket végezni, tapasztalatairól rajzos, írásos feljegyzéseket készíteni,
  • sajátítsa el az önálló ismeretszerzés módszereit, és alkalmazza azokat a mindennapokban.

Fizika

Félév:

A TESTEK MOZGÁSA

  • Ismerje a sebesség, átlagsebesség fogalmát, jelét, kiszámítását.
  • Oldjon meg egyszerű feladatok a sebességgel kapcsolatban.

A DINAMIKA ALAPJAI

  • Soroljon fel mozgásállapot-változással járó kölcsönhatásokat.
  • Értelmezze a tömeg fogalmát.
  • Ismerje a sűrűség fogalmát, tudja összehasonlítani a testek sűrűségét.
  • Ismerje az erőhatás, erő fogalmát, jelét, mértékegységét, tudja értelmezni az
  • iránymennyiség fogalmát.
  • Ismerje a különféle erőhatásokat, erőábrázolásokat. Az erő forgató hatását.
  • Ismerje fel a hatás–ellenhatás törvényét, az erő–ellenerő fogalmát. Az egy kölcsönhatásban fellépő és az egy testet érő erők megkülönböztetése néhány egyszerű köznapi jelenség alapján.
  • Ismerje a súrlódást és közegellenállást, mint a mozgásokat befolyásoló tényezőket.
  • Sűrűséggel és forgatónyomatékkal kapcsolatos egyszerű feladatok megoldása.

A NYOMÁS

  • Ismerje a nyomóerő, a nyomott felület és a nyomás fogalmát, jelét, mértékegységét, kiszámítását.
  • Folyadékok és gázok nyomását értelmezze, anyagszerkezeti alapokon történő magyarázatát ismerje.

Év végi követelmények:

HŐTAN

  • A testek változtató-képességét jellemezze kísérletek alapján.
  • Tudja az energia fogalmát, jelét, mértékegységét, az energia-megmaradás törvényének érvényesülését a hétköznapi élet különböző folyamataiban, például egyszerű gépek alkalmazásakor.
  • Tudja a munka, teljesítmény, hatásfok fogalmát, mértékegységét és kiszámítási módját.
  • A belsőenergia és a fajhő fogalmát tudja meghatározni.
  • Tudja értelmezni a hőjelenségeket (hőtágulás, hőterjedés) különböző halmazállapot esetén az anyagszerkezeti ismeretek felhasználásával.

Kémia

Félév:

  • Legyen tisztában a laboratóriumi kísérletezés elővigyázatossági rendszabályaival.
  • Ismerje fel és nevezze meg a leggyakoribb laboratóriumi eszközöket.
  • Ismerje az anyagokat tulajdonságait, tudja csoportosítani ezek alapján.
  • Tudja, hogy a megismert anyagoknak, változásoknak mi a szerepük a mindennapi életben, ismerje helyes alkalmazásukat, környezet- és egészségkárosító hatásukat.
  • Ismerje az égés folyamatának lényegét, mindennapi jelentőségét, feltételeit, veszélyeit, a helyes magatartásformát tűz esetén.

Év végi követelmények:

  • Legyen tisztában a laboratóriumi kísérletezés elővigyázatossági rendszabályaival.
  • Ismerje fel és nevezze meg a leggyakoribb laboratóriumi eszközöket.
  • Ismerje az anyagokat tulajdonságait, tudja csoportosítani ezek alapján.
  • Tudja, hogy a megismert anyagoknak, változásoknak mi a szerepük a mindennapi életben, ismerje helyes alkalmazásukat, környezet- és egészségkárosító hatásukat.
  • Ismerje az égés folyamatának lényegét, mindennapi jelentőségét, feltételeit, veszélyeit, a helyes magatartásformát tűz esetén.
  • A tanuló sorolja fel az atomot felépítő elemi részecskéket.
  • Tudja, hogy a protonok és az elektronok száma azonos a semleges atomban.
  • Alkalmazza a periódusos rendszerben való elhelyezkedés és az atom protonszáma közti összefüggést.
  • Nevezze meg a tanult atomokat, ionokat, molekulákat és tudja felírni kémiai jelüket.
  • Használja a molekulamodellt a tanult molekulák bemutatására.

Földrajz

Félév:

  • Ismerje kialakulása és a földrajzi övezetesség összefüggésrendszerében vizsgálni
    • Tudja felsorolni a természetföldrajzi övezetesség fontos elemeit, tudja bemutatni a jellegzetességeit
    • Tudja jellemzőinek összefüggéseit, kölcsönhatásait
    • A gazdasági szektorok megismerése

Tanév vége:

  • Afrika fekvése, határai és partvonala
    • Afrika felszíne és tájai
    • Afrika éghajlata és természetese növényzete
    • Afrika vízrajza ( folyói és tavai)
    • Afrika gazdasága (mezőgazdasága, ásványkincsei, ipara)
    • Amerika fekvése, határai és partvonala
    • Amerika felszíne és tájai
    • Amerika éghajlata és természetese növényzete
    • Amerika vízrajza ( folyói és tavai)
    • Amerika gazdasága (mezőgazdasága, ásványkincsei, ipara)
    • Amerikai Egyesült Államok körzetei
    • Latin-Amerika természeti erőforrásai, mezőgazdasága

Ének-zene

Félév:

  • A tanult népzenei dalanyag kottából való éneklése, ebből 10 dal memoriterként szabadon választható. A tanult népdalokhoz kapcsolódó fogalmak, kifejezések ismerete. A népdalok döntő stílus jegyeinek ismerete, megnevezése. Karácsonyig bezárólag az ünnepkörökben előforduló szokásdalok éneklése. Mérő hibátlan megszólaltatása a tanult dalokhoz. Tánclépések alkalmazása a tanult népzenei anyaghoz.

Tanév vége:

  • Az énekes anyagból 10 dalt és zenei szemelvényt emlékezetből énekelnek kifejezően csoportban.
  • A generatív készségfejlesztés eredményeként továbbfejlődött a ritmusérzékük, dallami készségeik, többszólamú és harmonikus hallásuk, formaérzékük.
  • Az új zenei elemeket felismerik kottaképről. Előkészítést követően a megismert zenei anyagnál könnyebb gyakorló feladatokat szolmizálva olvassák.
  • Képesek egy-egy zenemű adekvát befogadására annak adott funkciójához, stílusához, műfajához mérten.
  • A zenehallgatásra ajánlott, stílusból, zenei korszakból kiválasztott zeneműveket (min. 10 alkotás) megismerték, a halott műveket jellemző részleteik alapján felismerik.

Vizuális kultúra

Félév:

  • Célirányos vizuális megfigyelési szempontok önálló alkalmazása.
  • A         vizuális nyelv  és kifejezés eszközeinek tudatos és pontos alkalmazása az alkotótevékenység során adott célok kifejezése érdekében.
  • Bonyolultabb kompozíciós alapelvek használata különböző célok érdekében.

Tanév vége:

  • Célirányos vizuális megfigyelési szempontok önálló alkalmazása.
  • A         vizuális nyelv  és kifejezés eszközeinek tudatos és pontos alkalmazása az alkotótevékenység során adott célok kifejezése érdekében.
  • Bonyolultabb kompozíciós alapelvek használata különböző célok érdekében.
  • Térbeli és időbeli változások vizuális megjelenítésének kifejező vagy közlő szándéknak megjelelő értelmezése, és következtetések megfogalmazása.
  • Alapvetően közlő funkcióban lévő képi vagy képi és szöveges megjelenések egyszerű értelmezése.
  • Az épített és tárgyi környezet elemző megfigyelése alapján összetettebb következtetések megfogalmazása.

Digitális kultúra

Félév:

A tanuló az informatikai eszközök használata témakör végére

  • ismerjen meg különböző informatikai környezeteket;
  • ismerje és tudja használni egy operációs rendszer, valamint a számítógépes hálózat alapszolgáltatásait;
  • ismerje az informatikai eszközökkel kapcsolatos függőség néhány jellemzőjét, legyen képes tenni a függőség kialakulása ellen;
  • tudja megkülönböztetni a számítógép és egyéb informatikai eszközök főbb részegységeit;
  • ismerje a legfontosabb perifériák működési elveit;
  • önállóan legyen képes a tanult feladattípusok azonosítására, a megoldáshoz szükséges hardver- és szoftvereszközök kiválasztására és használatára.

A tanuló az alkalmazói ismeretek témakör végére

  • tudjon különböző típusú dokumentumokba különböző objektumokat beilleszteni;
  • tudjon szöveget, képet, rajzot is tartalmazó dokumentumot minta vagy leírás alapján elkészíteni;
  • tudjon médiaelemeket minta vagy leírás alapján elkészíteni;

A tanuló a problémamegoldás informatikai eszközökkel és módszerekkel témakör végére

  • legyen képes tantárgyi szimulációs programok használatára.

Év végi követelmények:

A tanuló az informatikai eszközök használata témakör végére

  • ismerjen meg különböző informatikai környezeteket;
  • ismerje és tudja használni egy operációs rendszer, valamint a számítógépes hálózat alapszolgáltatásait;
  • ismerje az informatikai eszközökkel kapcsolatos függőség néhány jellemzőjét, legyen képes tenni a függőség kialakulása ellen;
  • tudja megkülönböztetni a számítógép és egyéb informatikai eszközök főbb részegységeit;
  • ismerje a legfontosabb perifériák működési elveit;
  • önállóan legyen képes a tanult feladattípusok azonosítására, a megoldáshoz szükséges hardver- és szoftvereszközök kiválasztására és használatára.

A tanuló az alkalmazói ismeretek témakör végére

  • tudjon különböző típusú dokumentumokba különböző objektumokat beilleszteni;
  • tudjon szöveget, képet, rajzot is tartalmazó dokumentumot minta vagy leírás alapján elkészíteni;
  • tudjon médiaelemeket minta vagy leírás alapján elkészíteni;

A tanuló a problémamegoldás informatikai eszközökkel és módszerekkel témakör végére

  • legyen képes tantárgyi szimulációs programok használatára.

A tanuló az infokommunikáció témakör végére

  • legyen képes megkeresni a kívánt információt;
  • legyen képes az információ értékelésére;
  • legyen képes előkészíteni az információt weben történő publikálásra;
  • tudja megkülönböztetni a publikussá tehető és a védendő adatait;
  • használja a legújabb infokommunikációs technológiákat, szolgáltatásokat.

A tanuló az információs társadalom témakör végére

  • ismerjen néhány elektronikus szolgáltatást;
  • legyen képes a szolgáltatások igénybevételére, használatára, lemondására.

A tanuló a könyvtári informatika témakör végére

  • a könyvtár és az internet szolgáltatásait igénybe véve képes önállóan releváns forrásokat találni konkrét tantárgyi feladataihoz;
  • a választott forrásokat képes alkotóan és etikusan felhasználni a feladatmegoldásban.

Technika és tervezés

Félév:

  • Az egészséges, biztonságos, környezettudatos otthon működtetéséhez szükséges praktikus életvezetési ismeretek elsajátítása, alkalmazása.
  • Az energiák takarékos és felelős használata, a használattal járó veszélyek és környezeti hatások tudatosulása, hibák, működészavarok felismerése. .
  • Környezettudatosság a háztartási hulladékok kezelése során.
  • Az energiafogyasztással, hulladékokkal kapcsolatos mennyiségek és költségek érzékelésének, becslésének képessége.

Tanév vége:

  • Elköteleződés a takarékos életvitel és a környezetkímélő technológiák mellett.
  • A kerékpárosokra vonatkozó közlekedési szabályok tudatos készségszintű alkalmazása.
  • Tájékozottság a közlekedési környezetben, tudatos közlekedési magatartás, a közlekedési morál alkalmazása.
  • Környezettudatos közlekedésszemlélet.
  • Az adottságok, képességek, igények, lehetőségek összhangjának keresése.
  • A munkatevékenységnek az önmegvalósítás részeként történő értékelése.

Testnevelés

Félév:

Természetes és nem természetes mozgásformák

  • Egyszerű gimnasztikai gyakorlatok önálló összefűzése.
    • A kamaszkori személyi higiénéről elemi tájékozottság.

Sportjátékok

  • Gazdagabb sportjáték-technikai és -taktikai készlet.
    • A játékszabályok kibővített körének megértése és alkalmazása.
    • A csapatjátékhoz szükséges együttműködés és kommunikáció fejlődése.

Atlétika jellegű feladatok

  • Az atlétikai cselekvésminták sokoldalú és célszerű alkalmazása.
    • Futó-, ugró- és dobógyakorlatok képességeknek megfelelő végzése a tanult versenyszabályoknak megfelelően.
    • A futás, a kocogás élettani jelentőségének ismerete.

Év végi követelmények:

Természetes és nem természetes mozgásformák

  • Egyszerű gimnasztikai gyakorlatok önálló összefűzése.
    • A kamaszkori személyi higiénéről elemi tájékozottság.

Sportjátékok

  • Gazdagabb sportjáték-technikai és -taktikai készlet.
    • A játékszabályok kibővített körének megértése és alkalmazása.
    • A csapatjátékhoz szükséges együttműködés és kommunikáció fejlődése.

Atlétika jellegű feladatok

  • Az atlétikai cselekvésminták sokoldalú és célszerű alkalmazása.
    • Futó-, ugró- és dobógyakorlatok képességeknek megfelelő végzése a tanult versenyszabályoknak megfelelően.
    • A futás, a kocogás élettani jelentőségének ismerete.

Torna jellegű feladatok

  • Talajon, gerendán, valamint gyűrűn növekvő önállóság jeleinek felmutatása a gyakorlásban, gyakorlat-összeállításban.
    • A szekrény- és a támaszugrások bátor végrehajtása, a képességnek megfelelő magasságon.

Alternatív környezetben űzhető sportok

  • Az évszakoknak megfelelő rekreációs célú sportágakban és népi hagyományokra épülő sportolási formákban bővülő gyakorlási tapasztalat és fellelhető erősebb belső motiváció némelyik területén.
    • Az egészséges életmóddal kapcsolatos ismeretek kinyilvánítása.

Önvédelmi és küzdőfeladatok

  • A grundbirkózás alaptechnikájának, szabályainak gyakorlatban történő alkalmazása.
  • A különböző eséstechnikák, szabadulások, leszorítások és az önvédelmi gyakorlatainak kontrollált végrehajtása társsal.

Nemzetiségi népismeret

  • A líra képviselői a cigány irodalomban (pl. Rostás- Farkas György, Bari Károly, Szepesi József, Horváth Gyula, Jónás Tamás, Choli Daróczi József műfordításai)
  • Első különválás: ben és phen cigányok Nyelvészeti szempontból való elkülönülés (örmény, európai, szír). A népvándorlás hatása a nyelvi és kulturális jellemzők kialakulására. A nyelvi rétegződés.
  • Az életmód alakulása különböző korokban és országokban, a vándorlástól napjainkig.
  • Az egyes cigány csoportok (oláh cigány, beás és romungrok) főbb jellemzői.
  • Lehetséges rokonnépek (dombák, bandzsarák )
  • A népcsoportok elnevezése, földrajzi elhelyezkedésük.
  • Az egyes régiók jellemző dalai, táncai, hangszerei.
  • A kézművesség (pl. fegyverkészítés vagy más fémmegmunkálás), mint a viszonylagos megélhetés és a védelemre találás eszköze.
  • Mátyás király privilégium levele.
  • A cigányzene fogalmának kialakulása, változása.
  • Cigányzenészek Magyarországon. (Híres bandák és zenészek életútja, életműve.)
  • A zenélés, mint életforma, mint megélhetési lehetőség.
  • Cigányzenészek külföldön régen és most.
  • Híres cigányzenészek életútja, munkássága (pl. Dankó Pista)
7. évfolyam

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support