Magyar nyelv
Félév:
- A tanuló képes a kulturált szociális érintkezésre, eligazodik és hatékonyan részt vesz a mindennapi páros és csoportos kommunikációs helyzetekben, vitákban. Figyeli és tudja értelmezni partnerei kommunikációs szándékát, nem nyelvi jeleit.
- Képes érzelmeit kifejezni, álláspontját megfelelő érvek, bizonyítékok segítségével megvédeni, ugyanakkor empatikusan képes beleélni magát mások gondolatvilágába, érzelmeibe, megérti mások cselekvésének mozgatórugóit.
- Képes az olvasott szöveg tartalmával kapcsolatos saját véleményét szóban és írásban megfogalmazni, állításait indokolni.
- Ismeri és törekszik a szövegalkotásban a különböző mondatfajták használatára. Alkalmazza írásbeli szövegalkotásban a mondatvégi, illetve a mondatrészek közötti írásjeleket. Ismeri a tömegkommunikáció fogalmát, legjellemezőbb területeit.
Tanév vége:
- A tanuló képes a kulturált szociális érintkezésre, eligazodik és hatékonyan részt vesz a mindennapi páros és csoportos kommunikációs helyzetekben, vitákban. Figyeli és tudja értelmezni partnerei kommunikációs szándékát, nem nyelvi jeleit.
- Képes érzelmeit kifejezni, álláspontját megfelelő érvek, bizonyítékok segítségével megvédeni, ugyanakkor empatikusan képes beleélni magát mások gondolatvilágába, érzelmeibe, megérti mások cselekvésének mozgatórugóit.
- Képes különböző megjelenésű és műfajú szövegek globális (átfogó) megértésére, a szöveg szó szerinti jelentésén túli üzenet értelmezésére, a szövegből információk visszakeresésére.
- Össze tudja foglalni a szöveg tartalmát, tud önállóan jegyzetet, vázlatot készíteni. Képes az olvasott szöveg tartalmával kapcsolatos saját véleményét szóban és írásban megfogalmazni, állításait indokolni.
- Ismeri és törekszik a szövegalkotásban a különböző mondatfajták használatára. Alkalmazza írásbeli szövegalkotásban a mondatvégi, a tagmondatok, illetve a mondatrészek közötti írásjeleket. Ismeri a tömegkommunikáció fogalmát, legjellemezőbb területeit.
- Tudja jellemezni az olvasott művek szereplőit, konfliktusaik mibenlétét feltárni.
- Azonosít szókincsbeli és mondattani jellegzetességeket, a lexika jelentésteremtő szerepét.
Irodalom
Félév:
- Képes érzelmeit kifejezni, álláspontját megfelelő érvek, bizonyítékok segítségével megvédeni, ugyanakkor empatikusan képes beleélni magát mások gondolatvilágába, érzelmeibe, megérti mások cselekvésének mozgatórugóit.
- Képes a különböző megjelenésű és műfajú szövegek globális (átfogó) megértésére, a szöveg szó szerinti jelentésén túli üzenet értelmezésére, a szövegből információk visszakeresésére.
- Össze tudja foglalni a szöveg tartalmát, tud önállóan jegyzetet és vázlatot készíteni. Ismeri és törekszik a szövegalkotásban a különböző mondatfajták használatára.
- Felismeri az alapvető lírai műfajok sajátosságait különböző korok alkotóinak művei alapján (elsősorban 19–20. századi alkotások). Azonosít képeket, alakzatokat, szókincsbeli és mondattani jellegzetességeket, a lexika jelentésteremtő szerepét megérti a lírai szövegekben, megismeri a kompozíció meghatározó elemeit (pl. tematikus szerkezet, tér- és időszerkezet, logikai szerkezet, beszédhelyzet és változása). Konkrét szövegpéldán meg tudja mutatni a mindentudó és a tárgyilagos elbeszélői szerep különbözőségét, továbbá a közvetett és a közvetlen elbeszélésmód eltérését. Az olvasott, megtárgyalt művek erkölcsi kérdésfeltevéseire véleményében, erkölcsi ítéleteiben, érveiben tud támaszkodni.
- Képes egyszerűbb meghatározást megfogalmazni a következő fogalmakról: novella, lírai én, hexameter, pentameter, disztichon, szinesztézia. Az ismertebb műfajokról tudja az alapvető információkat.
- Képes művek, műrészletek szöveghű felidézésére.
Tanév vége:
- A tanuló képes a kulturált szociális érintkezésre, eligazodik és hatékonyan részt vesz a mindennapi páros és csoportos kommunikációs helyzetekben, vitákban. Figyeli és tudja értelmezni partnerei kommunikációs szándékát, nem nyelvi jeleit.
- Képes érzelmeit kifejezni, álláspontját megfelelő érvek, bizonyítékok segítségével megvédeni, ugyanakkor empatikusan képes beleélni magát mások gondolatvilágába, érzelmeibe, megérti mások cselekvésének mozgatórugóit.
- Képes a különböző megjelenésű és műfajú szövegek globális (átfogó) megértésére, a szöveg szó szerinti jelentésén túli üzenet értelmezésére, a szövegből információk visszakeresésére.
- Össze tudja foglalni a szöveg tartalmát, tud önállóan jegyzetet és vázlatot készíteni. Képes az olvasott szöveg tartalmával kapcsolatos saját véleményét szóban és írásban megfogalmazni, állításait indokolni.
- Ismeri és törekszik a szövegalkotásban a különböző mondatfajták használatára.
- Ismeri a tömegkommunikáció fogalmát, legjellemzőbb területeit.
- Képes a könnyebben besorolható művek műfaji azonosítására, 8–10 műfajt műnemekbe tud sorolni, és a műnemek lényegét meg tudja fogalmazni. A különböző regénytípusok műfaji jegyeit felismeri, a szereplőket jellemezni tudja, a konfliktusok mibenlétét fel tudja tárni. Felismeri az alapvető lírai műfajok sajátosságait különböző korok alkotóinak művei alapján (elsősorban 19–20. századi alkotások). Azonosít képeket, alakzatokat, szókincsbeli és mondattani jellegzetességeket, a lexika jelentésteremtő szerepét megérti a lírai szövegekben, megismeri a kompozíció meghatározó elemeit (pl. tematikus szerkezet, tér- és időszerkezet, logikai szerkezet, beszédhelyzet és változása). Konkrét szövegpéldán meg tudja mutatni a mindentudó és a tárgyilagos elbeszélői szerep különbözőségét, továbbá a közvetett és a közvetlen elbeszélésmód eltérését. Képes a drámákban, filmekben megjelenő emberi kapcsolatok, cselekedetek, érzelmi viszonyulások, konfliktusok összetettségének értelmezésére és megvitatására. Az olvasott, megtárgyalt művek erkölcsi kérdésfeltevéseire véleményében, erkölcsi ítéleteiben, érveiben tud támaszkodni.
- Képes egyszerűbb meghatározást megfogalmazni a következő fogalmakról: novella, rapszódia, lírai én, hexameter, pentameter, disztichon, szinesztézia, szimbólum, tragédia, komédia, dialógus, monológ. Az ismertebb műfajokról tudja az alapvető információkat.
- Képes művek, műrészletek szöveghű felidézésére.
- Tisztában van a média alapvető kifejezőeszközeivel, az írott és az elektronikus sajtó műfajaival. Ismeri a média, kitüntetetten az audiovizuális média és az internet társadalmi szerepét, működési módjának legfőbb jellemzőit. Kialakul benne a médiatudatosság elemi szintje, az önálló, kritikus attitűd.
Angol nyelv
Félév:
Legyen képes a tanuló:
- szótárt célszerűen használni;
- vázlatot készíteni;
- reklámok különböző formáinak gyűjtésére, megértésére;
- a szócsaládok alkotásának segítségével szókincsét bővíteni;
- a német nyelvű médiát információszerzés céljából segítségül hívni;
- egyszerű nyelvi eszközökkel képeket leírni;
- a tanórán kívüli iskolai élethelyzetekben is tájékozódni és magát megértetni.
Tanév vége:
Legyen képes a tanuló:
- szótárt célszerűen használni;
- vázlatot készíteni;
- reklámok különböző formáinak gyűjtésére, megértésére;
- a szócsaládok alkotásának segítségével szókincsét bővíteni;
- a német nyelvű médiát információszerzés céljából segítségül hívni;
- egyszerű nyelvi eszközökkel képeket leírni;
- a tanórán kívüli iskolai élethelyzetekben is tájékozódni és magát megértetni;
- szótanulási eljárásokat alkalmazni;
- az egyes témákhoz kapcsolódó szókincset elsajátítani;
- érzelmeit megfelelő nyelvi eszközökkel kifejezni;
- szokásos tanórai helyzeteken kívül, az iskolai hétköznapokban is feltalálni és megértetni magát;
- olvashatóan, áttekinthetően, a mondanivalót tükröztetve, tagolt, írásképpel, a szövegtípusnak megfelelő formai jegyek használatával írni;
- ábrák, képek, illusztrációk és a szöveg kapcsolatát felismerni;
- életkorának megfelelő szövegeket értően olvasni;
- jól érthetően és helyes hanglejtéssel beszélni
Matematika
Félév
Gondolkodási módszerek
- Gondolatok világos, érthető szóbeli és írásbeli közlése.
- Egyszerű állítások igazságának eldöntése.
Számtan, algebra
- Alapműveletek helyes elvégzése kis abszolútértékű egészek, törtek, tizedestörtek körében egyszerű esetekben.
- 10 pozitív egész kitevőjű hatványai.
- 10-nél nagyobb számok normálalakja.
- Osztó, többszörös, két szám közös osztóinak, néhány közös többesének megkeresése.
- Egyszerű elsőfokú egyismeretlenes egyenletek megoldása.
Geometria
- Szög (fok), hosszúság, terület, térfogat, tömeg, űrtartalom, idő mérése a szabványos mértékegységeinek ismerete.
- Háromszögek területének kiszámítása.
- Adott pont középpontos tükörképének megszerkesztése. Szögfelező szerkesztése.
- Háromszöggel kapcsolatos legegyszerűbb szerkesztések.
- Háromszögek és konvex négyszögek belső szögeinek összege.
Tanév vége:
Gondolkodási módszerek
- Gondolatok világos, érthető szóbeli és írásbeli közlése.
- Egyszerű állítások igazságának eldöntése.
- Sorba rendezés, kiválasztás legfeljebb 4 elem esetén.
Számtan, algebra
- Alapműveletek helyes elvégzése kis abszolútértékű egészek, törtek, tizedestörtek körében egyszerű esetekben.
- 10 pozitív egész kitevőjű hatványai.
- 10-nél nagyobb számok normálalakja.
- Egyenes és fordított arányosság felismerése és alkalmazása egyszerű konkrét feladatokban.
- Egyszerű százalékszámítási feladatok.
- Osztó, többszörös, két szám közös osztóinak, néhány közös többesének megkeresése.
- Egyszerű elsőfokú egyismeretlenes egyenletek megoldása.
Összefüggések, függvények, sorozatok
- Lineáris függvények ábrázolása értéktáblázattal egyszerű esetekben.
- Egyszerű sorozatok folytatása adott szabály szerint, néhány taggal megadott sorozat esetén.
Geometria
- Szög (fok), hosszúság, terület, térfogat, tömeg, űrtartalom, idő mérése a szabványos mértékegységeinek ismerete.
- Háromszögek területének kiszámítása.
- Adott pont középpontos tükörképének megszerkesztése. Szögfelező szerkesztése.
- Háromszöggel kapcsolatos legegyszerűbb szerkesztések.
- Háromszögek és konvex négyszögek belső szögeinek összege.
- Háromszög és négyszög alapú egyenes hasábok, valamint a forgáshenger felismerése, jellemzése.
Valószínűség, statisztika
- A gyakoriság fogalma.
- Egyszerű grafikonok olvasása, készítése.
Történelem
Félév:
- Készítsen önállóan vázlatot az adott témáról
- A diák tudjon beszámolót, kiselőadást tartani adott történelmi témáról, megadott ismeretterjesztő irodalom alapján
- Tudjon egyszerű történelmi tárgyú táblázatokat, grafikonokat, diagramokat értelmezni néhány mondatban
- Tudjon egyszerűbb forrásokat értelmezni tanári segítséggel
Tanév vége:
- Készítsen önállóan vázlatot az adott témáról
- A diák tudjon beszámolót, kiselőadást tartani adott történelmi témáról, megadott ismeretterjesztő irodalom alapján
- Tudjon egyszerű történelmi tárgyú táblázatokat, grafikonokat, diagramokat értelmezni néhány mondatban
- Tudjon egyszerűbb forrásokat értelmezni tanári segítséggel
- Ismerje az egyes történelmi korok, korszakok nevét és sorrendjét, ismerje egy-egy korszak fontosabb jellemzőit
- Tudja, hogy a kerettantervben szereplő személyeknek mi volt a jelentőségük az adott időszakban
- Tudja térben és időben elhelyezni az egyes korszakok fontosabb eseményeit
- Tudja összehasonlítani különböző időszakok térképeit
- Legyen képes egy-egy ország területváltozásait térképről leolvasni
- Tudja megállapítani, hogy a magyar és egyetemes történelem megjelölt személyei közül kik voltak kortársak
Etika
Félév:
- A tanuló megérti, hogy az ember egyszerre biológiai és tudatos lény, akit veleszületett képességei alkalmassá tesznek a tanulásra, mások megértésre és önmaga vizsgálatára.
- Érti, hogy az emberek viselkedését, döntéseit tudásuk, gondolataik, érzelmeik, vágyaik, nézeteik és értékrendjük egyaránt befolyásolják.
- Képes reflektálni saját maga és mások gondolataira, motívumaira és tetteire.
- Életkorának megfelelő szinten ismeri önmagát, hosszabb távú elképzeléseinek kialakításakor képes reálisan felmérni a lehetőségeit.
Tanév vége:
- A tanuló megérti, hogy az ember egyszerre biológiai és tudatos lény, akit veleszületett képességei alkalmassá tesznek a tanulásra, mások megértésre és önmaga vizsgálatára.
- Érti, hogy az emberek viselkedését, döntéseit tudásuk, gondolataik, érzelmeik, vágyaik, nézeteik és értékrendjük egyaránt befolyásolják.
- Képes reflektálni saját maga és mások gondolataira, motívumaira és tetteire.
- Életkorának megfelelő szinten ismeri önmagát, hosszabb távú elképzeléseinek kialakításakor képes reálisan felmérni a lehetőségeit.
- Képes erkölcsi szempontok szerint mérlegelni különféle cselekedeteket, és el tudja viselni az értékek közötti választással együtt járó belső feszültséget.
- Képes ellenállni a csoportnyomásnak, és saját értékrendje szerinti autonóm döntéseket hozni.
- Tisztában van vele, hogy baráti- és párkapcsolataiban felelősséggel tartozik a társaiért.
- Kialakultak benne az európai identitás csírái.
- Nyitott más kultúrák értékeinek megismerésére és befogadására.
- Érti a szabályok szerepét az emberi együttélésben, s e belátás alapján igyekszik alkalmazkodni hozzájuk; igényli azonban, hogy maga is alakítója lehessen a közösségi szabályoknak.
Biológia
Félév:
- Éghajlat övezetessége és az itt kialakult életközösségek kapcsolata.
- A tanult flóra és fauna felismerése képekről és jellemzésük.
- Az anyagok körforgása / autotróf, heterotróf fogalma/.
- Rendszertani kategóriák.
- Növények rendszerének ismerete.
- Állatok rendszerének ismerete.
- Környezethez való alkalmazkodás.
Tanév vége:
A tanuló:
- ismerje az éghajlati övezetek, életközösségek földrajzi helyét, élő és élettelen környezeti tényezőit, kölcsönhatásait,
- legyen képes felismerni, megnevezni és a megismerési algoritmusok segítségével jellemezni a megismert fajokat,
- tudjon az egyes életközösségek fajaiból táplálkozási láncokat összeállítani,
- értse és tudja példákkal illusztrálni a környezet–szervezet–életmód oksági összefüggéseit,
- ismerje az életközösségek szerkezetét, változásait, kölcsönhatásait és anyagforgalmát,
- lássa az ökológiai rendszerek szabályozásában az élőlények közti kölcsönhatások meghatározó szerepét,
- ismerje az életközösségek bioszférában betöltött szerepét, lássa veszélyeztetettségét és védelmük fontosságát,
- tegyen meg mindent közvetlen környezetében a környezeti problémák csökkentése érdekében,
- lássa az élővilág szépségét, sokszínűségét és változékonyságát,
- ismerje a növényi és állati anyagcserében résztvevő szervek, szervrendszerek felépítését, működésük hasonlóságait és különbségeit,
- értse az autotróf és heterotróf világ kapcsolatrendszerét és az anyagok körforgását,
- legyen képes példákkal bizonyítani az élőlények környezethez való alkalmazkodását, szerveik felépítésének és működésének összefüggéseit,
- ismerje az élőlények ivartalan-, és ivaros szaporodásának formáit, szerveit, az állatok és növények egyedfejlődésének főbb szakaszait és jellemzőit,
- vegye észre az élőlények testszerveződésében szerveik felépítésének és működésének fejlődésében az evolúció főbb állomásait,
- tudja a megismert élőlényeket besorolni a megfelelő rendszertani kategóriába,
- legyen képes az információhordozók használatára és hasznosítására,
- tudjon önállóan és társaival együttdolgozva megfigyeléseket, vizsgálódásokat, kísérleteket végezni, tapasztalatairól rajzos, írásos feljegyzéseket készíteni,
- sajátítsa el az önálló ismeretszerzés módszereit, és alkalmazza azokat a mindennapokban.
Fizika
Félév:
A TESTEK MOZGÁSA
- Ismerje a sebesség, átlagsebesség fogalmát, jelét, kiszámítását.
- Oldjon meg egyszerű feladatok a sebességgel kapcsolatban.
A DINAMIKA ALAPJAI
- Soroljon fel mozgásállapot-változással járó kölcsönhatásokat.
- Értelmezze a tömeg fogalmát.
- Ismerje a sűrűség fogalmát, tudja összehasonlítani a testek sűrűségét.
- Ismerje az erőhatás, erő fogalmát, jelét, mértékegységét, tudja értelmezni az
- iránymennyiség fogalmát.
- Ismerje a különféle erőhatásokat, erőábrázolásokat. Az erő forgató hatását.
- Ismerje fel a hatás–ellenhatás törvényét, az erő–ellenerő fogalmát. Az egy kölcsönhatásban fellépő és az egy testet érő erők megkülönböztetése néhány egyszerű köznapi jelenség alapján.
- Ismerje a súrlódást és közegellenállást, mint a mozgásokat befolyásoló tényezőket.
- Sűrűséggel és forgatónyomatékkal kapcsolatos egyszerű feladatok megoldása.
A NYOMÁS
- Ismerje a nyomóerő, a nyomott felület és a nyomás fogalmát, jelét, mértékegységét, kiszámítását.
- Folyadékok és gázok nyomását értelmezze, anyagszerkezeti alapokon történő magyarázatát ismerje.
Év végi követelmények:
HŐTAN
- A testek változtató-képességét jellemezze kísérletek alapján.
- Tudja az energia fogalmát, jelét, mértékegységét, az energia-megmaradás törvényének érvényesülését a hétköznapi élet különböző folyamataiban, például egyszerű gépek alkalmazásakor.
- Tudja a munka, teljesítmény, hatásfok fogalmát, mértékegységét és kiszámítási módját.
- A belsőenergia és a fajhő fogalmát tudja meghatározni.
- Tudja értelmezni a hőjelenségeket (hőtágulás, hőterjedés) különböző halmazállapot esetén az anyagszerkezeti ismeretek felhasználásával.
Kémia
Félév:
- Legyen tisztában a laboratóriumi kísérletezés elővigyázatossági rendszabályaival.
- Ismerje fel és nevezze meg a leggyakoribb laboratóriumi eszközöket.
- Ismerje az anyagokat tulajdonságait, tudja csoportosítani ezek alapján.
- Tudja, hogy a megismert anyagoknak, változásoknak mi a szerepük a mindennapi életben, ismerje helyes alkalmazásukat, környezet- és egészségkárosító hatásukat.
- Ismerje az égés folyamatának lényegét, mindennapi jelentőségét, feltételeit, veszélyeit, a helyes magatartásformát tűz esetén.
Év végi követelmények:
- Legyen tisztában a laboratóriumi kísérletezés elővigyázatossági rendszabályaival.
- Ismerje fel és nevezze meg a leggyakoribb laboratóriumi eszközöket.
- Ismerje az anyagokat tulajdonságait, tudja csoportosítani ezek alapján.
- Tudja, hogy a megismert anyagoknak, változásoknak mi a szerepük a mindennapi életben, ismerje helyes alkalmazásukat, környezet- és egészségkárosító hatásukat.
- Ismerje az égés folyamatának lényegét, mindennapi jelentőségét, feltételeit, veszélyeit, a helyes magatartásformát tűz esetén.
- A tanuló sorolja fel az atomot felépítő elemi részecskéket.
- Tudja, hogy a protonok és az elektronok száma azonos a semleges atomban.
- Alkalmazza a periódusos rendszerben való elhelyezkedés és az atom protonszáma közti összefüggést.
- Nevezze meg a tanult atomokat, ionokat, molekulákat és tudja felírni kémiai jelüket.
- Használja a molekulamodellt a tanult molekulák bemutatására.
Földrajz
Félév:
- Ismerje kialakulása és a földrajzi övezetesség összefüggésrendszerében vizsgálni
- Tudja felsorolni a természetföldrajzi övezetesség fontos elemeit, tudja bemutatni a jellegzetességeit
- Tudja jellemzőinek összefüggéseit, kölcsönhatásait
- A gazdasági szektorok megismerése
Tanév vége:
- Afrika fekvése, határai és partvonala
- Afrika felszíne és tájai
- Afrika éghajlata és természetese növényzete
- Afrika vízrajza ( folyói és tavai)
- Afrika gazdasága (mezőgazdasága, ásványkincsei, ipara)
- Amerika fekvése, határai és partvonala
- Amerika felszíne és tájai
- Amerika éghajlata és természetese növényzete
- Amerika vízrajza ( folyói és tavai)
- Amerika gazdasága (mezőgazdasága, ásványkincsei, ipara)
- Amerikai Egyesült Államok körzetei
- Latin-Amerika természeti erőforrásai, mezőgazdasága
Ének-zene
Félév:
- A tanult népzenei dalanyag kottából való éneklése, ebből 10 dal memoriterként szabadon választható. A tanult népdalokhoz kapcsolódó fogalmak, kifejezések ismerete. A népdalok döntő stílus jegyeinek ismerete, megnevezése. Karácsonyig bezárólag az ünnepkörökben előforduló szokásdalok éneklése. Mérő hibátlan megszólaltatása a tanult dalokhoz. Tánclépések alkalmazása a tanult népzenei anyaghoz.
Tanév vége:
- Az énekes anyagból 10 dalt és zenei szemelvényt emlékezetből énekelnek kifejezően csoportban.
- A generatív készségfejlesztés eredményeként továbbfejlődött a ritmusérzékük, dallami készségeik, többszólamú és harmonikus hallásuk, formaérzékük.
- Az új zenei elemeket felismerik kottaképről. Előkészítést követően a megismert zenei anyagnál könnyebb gyakorló feladatokat szolmizálva olvassák.
- Képesek egy-egy zenemű adekvát befogadására annak adott funkciójához, stílusához, műfajához mérten.
- A zenehallgatásra ajánlott, stílusból, zenei korszakból kiválasztott zeneműveket (min. 10 alkotás) megismerték, a halott műveket jellemző részleteik alapján felismerik.
Vizuális kultúra
Félév:
- Célirányos vizuális megfigyelési szempontok önálló alkalmazása.
- A vizuális nyelv és kifejezés eszközeinek tudatos és pontos alkalmazása az alkotótevékenység során adott célok kifejezése érdekében.
- Bonyolultabb kompozíciós alapelvek használata különböző célok érdekében.
Tanév vége:
- Célirányos vizuális megfigyelési szempontok önálló alkalmazása.
- A vizuális nyelv és kifejezés eszközeinek tudatos és pontos alkalmazása az alkotótevékenység során adott célok kifejezése érdekében.
- Bonyolultabb kompozíciós alapelvek használata különböző célok érdekében.
- Térbeli és időbeli változások vizuális megjelenítésének kifejező vagy közlő szándéknak megjelelő értelmezése, és következtetések megfogalmazása.
- Alapvetően közlő funkcióban lévő képi vagy képi és szöveges megjelenések egyszerű értelmezése.
- Az épített és tárgyi környezet elemző megfigyelése alapján összetettebb következtetések megfogalmazása.
Digitális kultúra
Félév:
A tanuló az informatikai eszközök használata témakör végére
- ismerjen meg különböző informatikai környezeteket;
- ismerje és tudja használni egy operációs rendszer, valamint a számítógépes hálózat alapszolgáltatásait;
- ismerje az informatikai eszközökkel kapcsolatos függőség néhány jellemzőjét, legyen képes tenni a függőség kialakulása ellen;
- tudja megkülönböztetni a számítógép és egyéb informatikai eszközök főbb részegységeit;
- ismerje a legfontosabb perifériák működési elveit;
- önállóan legyen képes a tanult feladattípusok azonosítására, a megoldáshoz szükséges hardver- és szoftvereszközök kiválasztására és használatára.
A tanuló az alkalmazói ismeretek témakör végére
- tudjon különböző típusú dokumentumokba különböző objektumokat beilleszteni;
- tudjon szöveget, képet, rajzot is tartalmazó dokumentumot minta vagy leírás alapján elkészíteni;
- tudjon médiaelemeket minta vagy leírás alapján elkészíteni;
A tanuló a problémamegoldás informatikai eszközökkel és módszerekkel témakör végére
- legyen képes tantárgyi szimulációs programok használatára.
Év végi követelmények:
A tanuló az informatikai eszközök használata témakör végére
- ismerjen meg különböző informatikai környezeteket;
- ismerje és tudja használni egy operációs rendszer, valamint a számítógépes hálózat alapszolgáltatásait;
- ismerje az informatikai eszközökkel kapcsolatos függőség néhány jellemzőjét, legyen képes tenni a függőség kialakulása ellen;
- tudja megkülönböztetni a számítógép és egyéb informatikai eszközök főbb részegységeit;
- ismerje a legfontosabb perifériák működési elveit;
- önállóan legyen képes a tanult feladattípusok azonosítására, a megoldáshoz szükséges hardver- és szoftvereszközök kiválasztására és használatára.
A tanuló az alkalmazói ismeretek témakör végére
- tudjon különböző típusú dokumentumokba különböző objektumokat beilleszteni;
- tudjon szöveget, képet, rajzot is tartalmazó dokumentumot minta vagy leírás alapján elkészíteni;
- tudjon médiaelemeket minta vagy leírás alapján elkészíteni;
A tanuló a problémamegoldás informatikai eszközökkel és módszerekkel témakör végére
- legyen képes tantárgyi szimulációs programok használatára.
A tanuló az infokommunikáció témakör végére
- legyen képes megkeresni a kívánt információt;
- legyen képes az információ értékelésére;
- legyen képes előkészíteni az információt weben történő publikálásra;
- tudja megkülönböztetni a publikussá tehető és a védendő adatait;
- használja a legújabb infokommunikációs technológiákat, szolgáltatásokat.
A tanuló az információs társadalom témakör végére
- ismerjen néhány elektronikus szolgáltatást;
- legyen képes a szolgáltatások igénybevételére, használatára, lemondására.
A tanuló a könyvtári informatika témakör végére
- a könyvtár és az internet szolgáltatásait igénybe véve képes önállóan releváns forrásokat találni konkrét tantárgyi feladataihoz;
- a választott forrásokat képes alkotóan és etikusan felhasználni a feladatmegoldásban.
Technika és tervezés
Félév:
- Az egészséges, biztonságos, környezettudatos otthon működtetéséhez szükséges praktikus életvezetési ismeretek elsajátítása, alkalmazása.
- Az energiák takarékos és felelős használata, a használattal járó veszélyek és környezeti hatások tudatosulása, hibák, működészavarok felismerése. .
- Környezettudatosság a háztartási hulladékok kezelése során.
- Az energiafogyasztással, hulladékokkal kapcsolatos mennyiségek és költségek érzékelésének, becslésének képessége.
Tanév vége:
- Elköteleződés a takarékos életvitel és a környezetkímélő technológiák mellett.
- A kerékpárosokra vonatkozó közlekedési szabályok tudatos készségszintű alkalmazása.
- Tájékozottság a közlekedési környezetben, tudatos közlekedési magatartás, a közlekedési morál alkalmazása.
- Környezettudatos közlekedésszemlélet.
- Az adottságok, képességek, igények, lehetőségek összhangjának keresése.
- A munkatevékenységnek az önmegvalósítás részeként történő értékelése.
Testnevelés
Félév:
Természetes és nem természetes mozgásformák
- Egyszerű gimnasztikai gyakorlatok önálló összefűzése.
- A kamaszkori személyi higiénéről elemi tájékozottság.
Sportjátékok
- Gazdagabb sportjáték-technikai és -taktikai készlet.
- A játékszabályok kibővített körének megértése és alkalmazása.
- A csapatjátékhoz szükséges együttműködés és kommunikáció fejlődése.
Atlétika jellegű feladatok
- Az atlétikai cselekvésminták sokoldalú és célszerű alkalmazása.
- Futó-, ugró- és dobógyakorlatok képességeknek megfelelő végzése a tanult versenyszabályoknak megfelelően.
- A futás, a kocogás élettani jelentőségének ismerete.
Év végi követelmények:
Természetes és nem természetes mozgásformák
- Egyszerű gimnasztikai gyakorlatok önálló összefűzése.
- A kamaszkori személyi higiénéről elemi tájékozottság.
Sportjátékok
- Gazdagabb sportjáték-technikai és -taktikai készlet.
- A játékszabályok kibővített körének megértése és alkalmazása.
- A csapatjátékhoz szükséges együttműködés és kommunikáció fejlődése.
Atlétika jellegű feladatok
- Az atlétikai cselekvésminták sokoldalú és célszerű alkalmazása.
- Futó-, ugró- és dobógyakorlatok képességeknek megfelelő végzése a tanult versenyszabályoknak megfelelően.
- A futás, a kocogás élettani jelentőségének ismerete.
Torna jellegű feladatok
- Talajon, gerendán, valamint gyűrűn növekvő önállóság jeleinek felmutatása a gyakorlásban, gyakorlat-összeállításban.
- A szekrény- és a támaszugrások bátor végrehajtása, a képességnek megfelelő magasságon.
Alternatív környezetben űzhető sportok
- Az évszakoknak megfelelő rekreációs célú sportágakban és népi hagyományokra épülő sportolási formákban bővülő gyakorlási tapasztalat és fellelhető erősebb belső motiváció némelyik területén.
- Az egészséges életmóddal kapcsolatos ismeretek kinyilvánítása.
Önvédelmi és küzdőfeladatok
- A grundbirkózás alaptechnikájának, szabályainak gyakorlatban történő alkalmazása.
- A különböző eséstechnikák, szabadulások, leszorítások és az önvédelmi gyakorlatainak kontrollált végrehajtása társsal.
Nemzetiségi népismeret
- A líra képviselői a cigány irodalomban (pl. Rostás- Farkas György, Bari Károly, Szepesi József, Horváth Gyula, Jónás Tamás, Choli Daróczi József műfordításai)
- Első különválás: ben és phen cigányok Nyelvészeti szempontból való elkülönülés (örmény, európai, szír). A népvándorlás hatása a nyelvi és kulturális jellemzők kialakulására. A nyelvi rétegződés.
- Az életmód alakulása különböző korokban és országokban, a vándorlástól napjainkig.
- Az egyes cigány csoportok (oláh cigány, beás és romungrok) főbb jellemzői.
- Lehetséges rokonnépek (dombák, bandzsarák )
- A népcsoportok elnevezése, földrajzi elhelyezkedésük.
- Az egyes régiók jellemző dalai, táncai, hangszerei.
- A kézművesség (pl. fegyverkészítés vagy más fémmegmunkálás), mint a viszonylagos megélhetés és a védelemre találás eszköze.
- Mátyás király privilégium levele.
- A cigányzene fogalmának kialakulása, változása.
- Cigányzenészek Magyarországon. (Híres bandák és zenészek életútja, életműve.)
- A zenélés, mint életforma, mint megélhetési lehetőség.
- Cigányzenészek külföldön régen és most.
- Híres cigányzenészek életútja, munkássága (pl. Dankó Pista)