Magyar nyelv

Félév

  • A tanuló törekszik gondolatait érthetően, a helyzetnek megfelelően megfogalmazni, adekvátan alkalmazni a beszédet kísérő nem nyelvi jeleket. Képes rövidebb szóbeli üzenetek, rövidebb hallott történetek megértésére, összefoglalására, továbbadására.
    • ismeri és alkalmazni tudja a legalapvetőbb anyaggyűjtési, vázlatkészítési módokat.
    • Törekszik az igényes, pontos és helyes fogalmazásra és írásra.
    • Képes önálló feladatvégzésre az információgyűjtés és ismeretszerzés módszereinek alkalmazásával (kézikönyvek és a korosztálynak szóló ismeretterjesztő források).
    • A tanuló ismeri a tanult alapszófajok (ige, főnév), általános jellemzőit, alaki sajátosságait, a hozzájuk kapcsolódó főbb helyesírási szabályokat, amelyeket az írott munkáiban igyekszik alkalmazni is.
    • Részt tud venni számára ismert témájú vitában, képes érveket alkotni.

Év végi követelmények:

  • A tanuló törekszik gondolatait érthetően, a helyzetnek megfelelően megfogalmazni, adekvátan alkalmazni a beszédet kísérő nem nyelvi jeleket. Képes rövidebb szóbeli üzenetek, rövidebb hallott történetek megértésére, összefoglalására, továbbadására.
    • ismeri és alkalmazni tudja a legalapvetőbb anyaggyűjtési, vázlatkészítési módokat. Képes önállóan a tanult hagyományos és internetes műfajokban (elbeszélés, leírás, jellemzés, levél, SMS, e-mail stb.) szöveget alkotni.
    • Törekszik az igényes, pontos és helyes fogalmazásra és írásra.
    • Az írott és elektronikus felületen megjelenő olvasott szövegek globális (átfogó) megértése, a szövegből az információk visszakeresése mellett képes újabb és újabb szövegértési stratégiákat megismerni, azokat alkalmazni. Képes önálló feladatvégzésre az információgyűjtés és ismeretszerzés módszereinek alkalmazásával (kézikönyvek és a korosztálynak szóló ismeretterjesztő források).
    • Felismeri a szövegértés folyamatát, annak megfigyelésével képes saját módszerét fejleszteni, hibás olvasási szokásaira megfelelő javítási stratégiát találni, és azt alkalmazni.
    • A tanuló ismeri a tanult alapszófajok (ige, főnév, melléknév, számnév, határozószó, igenevek, névmások), valamint az igekötők általános jellemzőit, alaki sajátosságait, a hozzájuk kapcsolódó főbb helyesírási szabályokat, amelyeket az írott munkáiban igyekszik alkalmazni is.
    • Értelmesen és pontosan, tisztán, tagoltan, megfelelő ritmusban tud felolvasni szövegeket.
    • Részt tud venni számára ismert témájú vitában, képes érveket alkotni.
    • Képes az általa jól ismert történetek szereplőit jellemezni, kapcsolatrendszerüket feltárni.
    • Képes egyszerűbb meghatározásokat adni.

Irodalom

Félév:

  • Képes mások rövidebb szóbeli üzeneteinek, rövidebb hallott történeteknek a megértésére, összefoglalására, továbbadására.
    • Törekszik az igényes, pontos és helyes fogalmazásra, írásra.
    • Felismeri a szövegértés folyamatát, annak megfigyelésével képes saját módszerét fejleszteni, hibás olvasási szokásaira megfelelő javító stratégiát találni, és azt alkalmazni.
    • Meg tudja fogalmazni, mi a különbség a mese és a monda között. El tudja különíteni a ritmikus szöveget a prózától. Felismeri a hexameteres szövegről, hogy az időmértékes, a felező tizenkettesről, hogy az ütemhangsúlyos. Fel tud sorolni három-négy művet Aranytól, képes egyszerűbb összehasonlítást megfogalmazni Toldi Miklós alakjáról. Értelmesen és pontosan, tisztán, tagoltan, megfelelő ritmusban tud felolvasni szövegeket. Ismert és könnyen érthető történetben párosítani tudja annak egyes szakaszait a konfliktus, bonyodalom, tetőpont fogalmával. Képes az általa jól ismert történetek szereplőit jellemezni, kapcsolatrendszerüket feltárni. Képes néhány példa közül kiválasztani az egyszerűbb metaforákat és metonímiákat. Az olvasott és megtárgyalt irodalmi művek nyomán képes azonosítani erkölcsi értékeket és álláspontokat, képes megfogalmazni saját erkölcsi ítéleteit.

Tanév vége:

  • A tanuló törekszik gondolatait érthetően, a helyzetnek megfelelően megfogalmazni, adekvátan alkalmazni a beszédet kísérő nem nyelvi jeleket.
    • Képes mások rövidebb szóbeli üzeneteinek, rövidebb hallott történeteknek a megértésére, összefoglalására, továbbadására.
    • Ismeri és alkalmazni tudja a legalapvetőbb anyaggyűjtési, vázlatkészítési módokat. Képes önállóan a tanult hagyományos és internetes műfajokban (elbeszélés, leírás, jellemzés, levél, SMS, e-mail stb.) szöveget alkotni. Törekszik az igényes, pontos és helyes fogalmazásra, írásra.
    • Az írott és elektronikus felületen megjelenő olvasott szövegek globális (átfogó) megértése, a szövegből az információk visszakeresése mellett képes újabb és újabb szövegértési stratégiákat megismerni, azokat alkalmazni. Képes önálló feladatvégzésre az információgyűjtés és ismeretszerzés módszereinek alkalmazásával (kézikönyvek és korosztálynak szóló ismeretterjesztő források).
    • Felismeri a szövegértés folyamatát, annak megfigyelésével képes saját módszerét fejleszteni, hibás olvasási szokásaira megfelelő javító stratégiát találni, és azt alkalmazni.
    • A megismert új szavakat, közmondásokat, szólásokat próbálja aktív szókincsében is alkalmazni.
    • Meg tudja fogalmazni, mi a különbség a mese és a monda között. El tudja különíteni a ritmikus szöveget a prózától. Felismeri a hexameteres szövegről, hogy az időmértékes, a felező tizenkettesről, hogy az ütemhangsúlyos. Fel tud sorolni három-négy művet Petőfitől és Aranytól, képes egyszerűbb összehasonlítást megfogalmazni Toldi Miklós alakjáról. Képes értelmezni A walesi bárdokban rejlő üzenetet, és meg tudja világítani 5–6 mondatban az Egri csillagok történelmi hátterét. El tudja különíteni az egyszerűbb versekben és prózai szövegekben a nagyobb szerkezeti egységeket. Össze tudja foglalni néhány hosszabb mű cselekményét (Toldi, Egri csillagok), meg tudja különböztetni, melyik közülük a regény és melyik az elbeszélő költemény. Értelmesen és pontosan, tisztán, tagoltan, megfelelő ritmusban tud felolvasni szövegeket. Részt tud venni számára ismert témájú vitában, és képes érveket alkotni. Ismert és könnyen érthető történetben párosítani tudja annak egyes szakaszait a konfliktus, bonyodalom, tetőpont fogalmával. Képes az általa jól ismert történetek szereplőit jellemezni, kapcsolatrendszerüket feltárni. Képes néhány példa közül kiválasztani az egyszerűbb metaforákat és metonímiákat. Képes egyszerűbb meghatározást adnia következő fogalmakról: líra, epika, epizód, megszemélyesítés, ballada, dal, rím, ritmus, mítosz, motívum, konfliktus. Képes művek, műrészletek szöveghű felidézésére.
    • Az olvasott és megtárgyalt irodalmi művek nyomán képes azonosítani erkölcsi értékeket és álláspontokat, képes megfogalmazni saját erkölcsi ítéleteit.

Angol nyelv

Félév:

Legyen képes a tanuló:

  • szöveg tartalmát segítséggel összefoglalni;
    • gondolatait szóban, önállóan kifejezni;
    • írott szövegben részletre vonatkozó információkat megtalálni, egyszerűbb szöveg lényegi elemeit megjelölni;
    • adott témát egyszerű nyelvi eszközökkel a lényegi elemek említésével összefoglalni;
    • a korosztálynak megfelelően hangjátékot  meghallgatni,  színdarabot,    musicalt megtekinteni, a művek befogadását követően élményeiről beszámolni;
    • a szavak jelentését a szövegkörnyezetből megérteni;
    • a kulturális sokszínűséget érzékelni, a hétköznapi életből vett egyes jelenségeket bemutatni.

Tanév vége:

Legyen képes a tanuló:

  • szöveg tartalmát segítséggel összefoglalni;
    • gondolatait szóban, önállóan kifejezni;
    • írott szövegben részletre vonatkozó információkat megtalálni, egyszerűbb szöveg lényegi elemeit megjelölni;
    • adott témát egyszerű nyelvi eszközökkel a lényegi elemek említésével összefoglalni;
    • a          korosztálynak megfelelően    hangjátékot     meghallgatni,  színdarabot,    musicalt megtekinteni, a művek befogadását követően élményeiről beszámolni;
    • a szavak jelentését a szövegkörnyezetből megérteni;
    • a kulturális sokszínűséget érzékelni, a hétköznapi életből vett egyes jelenségeket bemutatni;
    • a kommunikációs partner egyszerű megnyilvánulásait követni, verbálisan vagy a nonverbális eszközök segítségével reagálni;
    • valóságos vagy képzelt tartalmú szövegeket kiegészíteni;
    • nem lineáris szöveg lényegi tartalmát leírni;
    • egyszerű nyelvi kifejezőeszközökkel a feladatnak megfelelő szöveget alkotni;
    • mások rövid, egyszerű nyelvi közléseit követni, azokra saját álláspontja közlésével verbálisan vagy nonverbálisan reagálni;
    • a tanórán használt egyszerű szintaktikai szerkezeteket hibátlanul alkalmazni;
    • a nyomtatott médiát (pl. kétnyelvű szótár) információszerzésre, szókincsbővítésre, egyszerűbb fogalmazások elkészítéséhez tanári segítséggel használni.

Matematika

Félév

Gondolkodási módszerek

  • Egyszerű, matematikailag is értelmezhető hétköznapi szituációk megfogalmazása szóban és írásban.

Számtan, algebra

  • Tört, tizedestört, negatív szám fogalma.
    • Alapműveletek racionális számokkal.
    • 2-vel, 5-tel, 10-zel, 100-zal való oszthatóság.

Geometria, mérés

  • A pont, egyenes, szakasz fogalmának helyes használata.
    • Pont tengelyes tükörképének megszerkesztése.
    • Párhuzamos és merőleges egyenesek előállítása, szögmásolás, szakaszfelező merőleges szerkesztése.

Valószínűség, statisztika

  • Konkrét feladatok kapcsán a biztos és a lehetetlen események felismerése.

Tanév vége:

Gondolkodási módszerek

  • Egyszerű, matematikailag is értelmezhető hétköznapi szituációk megfogalmazása szóban és írásban.

Számtan, algebra

  • Tört, tizedestört, negatív szám fogalma.
    • Alapműveletek racionális számokkal.
    • 2-vel, 5-tel, 10-zel, 100-zal való oszthatóság.
    • A mindennapi életben felmerülő egyszerű, konkrét arányossági feladatok megoldása következtetéssel.
    • A százalék fogalmának ismerete, százalékérték kiszámítása, egyszerű esetben következtetéssel.

Összefüggések, függvények, sorozatok

  • Biztos tájékozódás a derékszögű koordinátarendszerben.

Geometria, mérés

  • A pont, egyenes, szakasz fogalmának helyes használata.
    • Pont tengelyes tükörképének megszerkesztése.
    • Párhuzamos    és         merőleges       egyenesek       előállítása,     szögmásolás,   szakaszfelező merőleges szerkesztése.
    • Háromszögek, négyszögek kerületének kiszámítása.
    • Téglatest felszíne és térfogata konkrét esetekben.
    • A térfogat és űrtartalom mértékegységeinek átváltása.

Valószínűség, statisztika

  • Konkrét feladatok kapcsán a biztos és a lehetetlen események felismerése.
    • Néhány szám számtani közepének (átlagának) meghatározása.

Történelem

Félév:

Féléves követelmények:

  • A diák legyen képes a korszakra jellemző képeket, tárgyakat, épületeket felismerni
    • Tudjon információt gyűjteni adott történelmi témában, tanári segítséggel
    • Tudjon tanult történetet önállóan elmesélni a kerettantervben megjelölt fogalmak felhasználásával

Év végi követelmények:

  • A diák legyen képes a korszakra jellemző képeket, tárgyakat, épületeket felismerni
    • Tudjon információt gyűjteni adott történelmi témában, tanári segítséggel
    • Tudjon tanult történetet önállóan elmesélni a kerettantervben megjelölt fogalmak felhasználásával
    • Tudja a tanult történet lényegét kiemelni
    • Tudjon különböző korszakokat térképen beazonosítani
    • Tudjon távolságot becsülni és számításokat végezni történelmi térképen

Etika

Félév:

  • Fontos számára a közösséghez való tartozás érzése; képes átlátni és elfogadni a közösségi normákat.
  • Nyitottan fogadja a sajátjától eltérő véleményeket, szokásokat és kulturális, illetve vallási hagyományokat.
  • Érzékeli, hogy a társadalom tagjai különféle körülmények között élnek, képes együttérzést mutatni az elesettek iránt, és lehetőségéhez mérten szerepet vállal a rászorulók segítésében. Megbecsüli a neki nyújtott segítséget.

Tanév vége:

  • Fontos számára a közösséghez való tartozás érzése; képes átlátni és elfogadni a közösségi normákat.
  • Nyitottan fogadja a sajátjától eltérő véleményeket, szokásokat és kulturális, illetve vallási hagyományokat.
  • Érzékeli, hogy a társadalom tagjai különféle körülmények között élnek, képes együttérzést mutatni az elesettek iránt, és lehetőségéhez mérten szerepet vállal a rászorulók segítésében. Megbecsüli a neki nyújtott segítséget.
  • Tisztában van azzal, hogy az emberi tevékenység hatással van a környezet állapotára, és törekszik rá, hogy életvitelével minél kevésbé károsítsa a természetet.
  • Ismeri a modern technika legfontosabb előnyeit és hátrányait, s felismeri magán a függőség kialakulásának esetleges előjeleit.
  • Tisztában van vele, hogy a reklámok a nézők befolyásolására törekszenek, és kritikusan viszonyul a különféle médiaüzenetekhez.
  • Érti, hogy a világ megismerésének többféle útja van (különböző világképek és világnézetek), s ezek mindegyike a maga sajátos eszközeivel közelít ugyanahhoz a valósághoz.

Természettudomány

Félév:

  • A tanuló tudjon anyagokat, kölcsönhatásokat, fizikai, kémiai változásokat felismerni, jellemezni. Értelmezze a jelenségeket az energiaváltozás szempontjából
  • Ismerje az emberi szervezet felépítését, működését, serdülőkori változásait és okait. Tudatosuljanak az egészséget veszélyeztető hatások, alapozódjon meg az egészséges életvitel szokásrendszere.
  • Formálódjon reális énképe, értse a családi és a társas kapcsolatok jelentőségét, élete irányításában kapjon döntő szerepet az erkölcsi értékrendnek való megfelelés. Legyen embertársaival empatikus és segítőkész.
  • Ismerje a Föld helyét a Világegyetemben, Magyarország helyét Európában.
  • Alakuljon ki átfogó kép hazai tájaink természetföldrajzi jellemzőiről, természeti- társadalmi erőforrásairól, gazdasági folyamatairól, környezeti állapotukról. Legyen képe a közöttük levő kölcsönhatásokról.
  • Ismerje hazánk legjellemzőbb életközösségeit, termesztett növényeit, a házban és ház körül élő állatait. Értse az élő és élettelen környezeti tényezők kölcsönhatását. Ismerje fel a környezet-szervezet-életmód, valamint a szervek felépítése és működése közötti összefüggéseket.
  • Tudjon tájékozódni a térképeken. Értelmezze helyesen a különböző tartalmú térképek jelrendszerét, használja fel az információszerzés folyamatában.
  • Erősödjön a természet és a haza iránti szeretete. Törekedjen a természeti és társadalmi értékek védelmére.
  • Ismerje fel szűkebb és tágabb környezetében az emberi tevékenység környezeti hatásait. Anyag- és energiatakarékos életvitelével, tudatos vásárlási szokásaival önmaga is járuljon hozzá a fenntartható fejlődéshez.
  • Legyen képes egyszerű kísérleteket, megfigyeléseket, méréseket önállóan, illetve. csoportban biztonságosan elvégezni, a tapasztalatokat rögzíteni, következtetéséket levonni.
  • Legyen nyitott, érdeklődő a világ megismerése iránt. Az internet és a könyvtár segítségével legyen képes tudása bővítésére. Legyenek saját ismeretszerzési, ismeretfeldolgozási módszerei.
  • Az elvárt eredmények időarányosan az első félév tananyagára vonatkoznak.

Tanév vége:

  • A tanuló tudjon anyagokat, kölcsönhatásokat, fizikai, kémiai változásokat felismerni, jellemezni. Értelmezze a jelenségeket az energiaváltozás szempontjából
  • Ismerje az emberi szervezet felépítését, működését, serdülőkori változásait és okait. Tudatosuljanak az egészséget veszélyeztető hatások, alapozódjon meg az egészséges életvitel szokásrendszere.
  • Formálódjon reális énképe, értse a családi és a társas kapcsolatok jelentőségét, élete irányításában kapjon döntő szerepet az erkölcsi értékrendnek való megfelelés. Legyen embertársaival empatikus és segítőkész.
  • Ismerje a Föld helyét a Világegyetemben, Magyarország helyét Európában.
  • Alakuljon ki átfogó kép hazai tájaink természetföldrajzi jellemzőiről, természeti- társadalmi erőforrásairól, gazdasági folyamatairól, környezeti állapotukról. Legyen képe a közöttük levő kölcsönhatásokról.
  • Ismerje hazánk legjellemzőbb életközösségeit, termesztett növényeit, a házban és ház körül élő állatait. Értse az élő és élettelen környezeti tényezők kölcsönhatását. Ismerje fel a környezet-szervezet-életmód, valamint a szervek felépítése és működése közötti összefüggéseket.
  • Tudjon tájékozódni a térképeken. Értelmezze helyesen a különböző tartalmú térképek jelrendszerét, használja fel az információszerzés folyamatában.
  • Erősödjön a természet és a haza iránti szeretete. Törekedjen a természeti és társadalmi értékek védelmére.
  • Ismerje fel szűkebb és tágabb környezetében az emberi tevékenység környezeti hatásait. Anyag- és energiatakarékos életvitelével, tudatos vásárlási szokásaival önmaga is járuljon hozzá a fenntartható fejlődéshez.
  • Legyen képes egyszerű kísérleteket, megfigyeléseket, méréseket önállóan, illetve. csoportban biztonságosan elvégezni, a tapasztalatokat rögzíteni, következtetéséket levonni.
  • Legyen nyitott, érdeklődő a világ megismerése iránt. Az internet és a könyvtár segítségével legyen képes tudása bővítésére. Legyenek saját ismeretszerzési, ismeretfeldolgozási módszerei.

Ének-zene

Félév:

  • A tanult népzenei dalanyag kottából való éneklése, ebből 10 dal memoriterként szabadon választható. A tanult népdalokhoz kapcsolódó fogalmak, kifejezések ismerete. A népdalok döntő stílus jegyeinek ismerete, megnevezése. Karácsonyig bezárólag az ünnepkörökben előforduló szokásdalok éneklése, mint kultúrtörténeti ismeret. Mérő hibátlan megszólaltatása a tanult dalokhoz. Egyszerűbb tánclépések alkalmazása a tanult népzenei anyaghoz

Tanév vége:

  • Az énekes anyagból 10 dalt és zenei szemelvényt emlékezetből énekelnek stílusosan és kifejezően csoportban és egyénileg is. Törekvés a többszólamú éneklésre. A generatív készségfejlesztés eredményeként továbbfejlődött érzetük, metrum-, ritmus-, formaérzékük és dallami készségük.
  • A tanult zenei elemeket felismerik. Előkészítés után a tanult zenei anyagnál könnyebb gyakorló feladatokat szolmizálva olvasnak.
  • Képesek egy-egy zenemű tartalmát közvetítő kifejezőeszközöket, megoldásokat felismerni és megnevezni. (tempó, karakter, dallam, hangszín, dinamika, formai megoldások).
  • A többször meghallgatott zeneműveket felismerik hallás után. A zenehallgatásra ajánlott, többféle stílusból, zenei korszakból kiválasztott zeneművek egy részét (min. 5 alkotás) megismerték.

Vizuális kultúra

Félév:

  • A vizuális nyelv és kifejezés eszközeinek megfelelő alkalmazása az alkotó tevékenység során a vizuális emlékezet segítségével és megfigyelés alapján.
  • Egyszerű kompozíciós alapelvek a kifejezésnek megfelelő használata a képalkotásban.
  • Térbeli és időbeli változások lehetséges vizuális megjelenéseinek értelmezése, és egyszerű mozgásélmények, időbeli változások megjelenítése.
  • A mindennapokban használt vizuális jelek értelmezése, ennek analógiájára saját jelzésrendszerek kialakítása.
  • Szöveg és kép együttes jelentésének értelmezése különböző helyzetekben és alkalmazása különböző alkotó jellegű tevékenység során.

Tanév vége:

  • A vizuális nyelv és kifejezés eszközeinek megfelelő alkalmazása az alkotó tevékenység során a vizuális emlékezet segítségével és megfigyelés alapján.
  • Egyszerű kompozíciós alapelvek a kifejezésnek megfelelő használata a képalkotásban.
  • Térbeli és időbeli változások lehetséges vizuális megjelenéseinek értelmezése, és egyszerű mozgásélmények, időbeli változások megjelenítése.
  • A mindennapokban használt vizuális jelek értelmezése, ennek analógiájára saját jelzésrendszerek kialakítása.
  • Szöveg és kép együttes jelentésének értelmezése különböző helyzetekben és alkalmazása különböző alkotó jellegű tevékenység során.
  • Az épített és tárgyi környezet elemző megfigyelése alapján egyszerű következtetések megfogalmazása.
  • Néhány rajzi és tárgykészítési tecnika megfelelő használata az alkotótevékenység során.
  • Reflektálás társművészeti alkotásokra vizuális eszközökkel.
  • A legfontosabb művészettörténeti korok azonosítása.
  • Vizuális jelenségek, tárgyak, műalkotások elemzése során a vizuális megfigyelés pontos megfogalmazása.
  • Fontosabb szimbolikus, vallási, és kulturális üzenetet közvetítő tárgyak felismerése.
  • A vizuális megfigyelés és elemzés során önálló kérdések megfogalmazása.
  • Önálló vélemény megfogalmazása saját és mások munkájáról.

Digitális kultúra

Félév:

A tanuló az informatikai eszközök használata témakör végére

  • tudjon önállóan kommunikálni ismert programokkal;
  • ismerjen a számítógép előtt végzett munka káros hatásait csökkentő szabályokat és mozgásgyakorlatokat.

A tanuló az alkalmazói ismeretek témakör végére

  • ismerje egy bemutatókészítő-program egyszerű lehetőségeit, tudjon rövid bemutatót készíteni;
  • ismerje fel az összetartozó adatok közötti egyszerű összefüggéseket;
  • tudjon adatokat táblázatba rendezni;
  • segítséggel tudjon használni tantárgyi, könyvtári, hálózati adatbázisokat,
  • tudjon különféle adatbázisokban keresni.

Tanév vége:

A tanuló az informatikai eszközök használata témakör végére

  • tudjon önállóan kommunikálni ismert programokkal;
  • ismerjen a számítógép előtt végzett munka káros hatásait csökkentő szabályokat és mozgásgyakorlatokat.

A tanuló az alkalmazói ismeretek témakör végére

  • ismerje egy bemutatókészítő-program egyszerű lehetőségeit, tudjon rövid bemutatót készíteni;
  • ismerje fel az összetartozó adatok közötti egyszerű összefüggéseket;
  • tudjon adatokat táblázatba rendezni;
  • segítséggel tudjon használni tantárgyi, könyvtári, hálózati adatbázisokat,
  • tudjon különféle adatbázisokban keresni.

A tanuló a problémamegoldás informatikai eszközökkel és módszerekkel témakör végére

  • képes legyen önállóan vagy segítséggel algoritmust készíteni;
  • tudjon egyszerű programot készíteni;
  • legyen képes egy fejlesztőrendszer alapszintű használatára;
  • a problémamegoldás során legyen képes együttműködni társaival.

A tanuló az infokommunikáció témakör végére

  • legyen képes tanári segítséggel, megadott szempontok szerint információt keresni;
  • legyen képes a találatok értelmezésére;
  • legyen képes az elektronikus levelezőrendszer önálló kezelésére;
  • legyen képes elektronikus és internetes médiumok használatára;
  • legyen képes az interneten talált információk mentésére;
  • ismerje a netikett szabályait.

A tanuló az információs társadalom témakör végére

  • ismerje az adatvédelemmel kapcsolatos fogalmakat;
  • ismerje az adatvédelem érdekében alkalmazható lehetőségeket;
  • szerezzen gyakorlatot az információforrások saját dokumentumokban való feltüntetésében.

Technika és tervezés

Félév:

  • Tapasztalatok megfogalmazása a környezet elemeiről, állapotáról, a környezet-átalakító tevékenységgel járó felelősség belátása.
  • Tapasztalatok az ételkészítéssel, élelmiszerekkel összefüggő munkatevékenységekről.
  • Ételkészítés és tárgyalkotás során a technológiák helyes alkalmazása, eszközök szakszerű, biztonságos használata.
  • Elemi műszaki rajzi ismeretek alkalmazása a tervezés és a kivitelezés során.

Tanév vége:

  • Az elkészült produktumok (ételek, tárgyak, modellek) reális értékelése, a hibák felismerése, a javítás, fejlesztés lehetőségeinek meghatározása.
  • Az ember közvetlen tárgyi környezetének megőrzésére, alakítására vonatkozó szükségletek felismerése, a tevékenységek és beavatkozások következményeinek előzetes, helyes felismerése, az azzal járó felelősség belátása.
  • A tárgyi környezetben végzett tevékenységek biztonságossá, környezettudatossá, takarékossá és célszerűvé válása.
  • A gyalogos és kerékpáros közlekedés KRESZ szerinti szabályainak, valamint a tömegközlekedés szabályainak biztonságos alkalmazása.
  • A közlekedésben való biztonságos és udvarias részvétel.
  • Tájékozódás közúti és vasúti menetrendekben, útvonaltérképeken. Útvonalterv olvasása, készítése.

Testnevelés

Félév:

Természetes és nem természetes mozgásformák

  • A gyakorláshoz szükséges alakzatok gyors kialakítása.
  • 8-10 gyakorlattal önálló bemelegítés végrehajtása.

Úszás és úszó jellegű feladatok

  • Az úszással összefüggő balesetvédelmi utasítások, valamint az uszoda, fürdő viselkedési szabályainak betartása.
  • Ismeretek az úszástudás, a vízbiztonság szerepéről az egészség megőrzésében és az életvédelemben.

Sportjátékok

  • A sportjátékok technikai és taktikai készletének elsajátítása, ezek alkalmazása testnevelési játékokban, játékos feladatokban és a sportjátékban.
  • A sportjátékok játékszabályainak ismerete és alkalmazása.
  • Szabálykövető magatartás, önfegyelem, együttműködés kinyilvánítása a sportjátékokban.

Tanév vége:

Természetes és nem természetes mozgásformák

  • A gyakorláshoz szükséges alakzatok gyors kialakítása.
  • 8-10 gyakorlattal önálló bemelegítés végrehajtása.

Úszás és úszó jellegű feladatok

  • Az úszással összefüggő balesetvédelmi utasítások, valamint az uszoda, fürdőviselkedési szabályainak betartása.
  • Ismeretek az úszástudás, a vízbiztonság szerepéről az egészség megőrzésében és az életvédelemben.

Sportjátékok

  • A sportjátékok technikai és taktikai készletének elsajátítása, ezek alkalmazása testnevelési játékokban, játékos feladatokban és a sportjátékban.
  • A sportjátékok játékszabályainak ismerete és alkalmazása.
  • Szabálykövető magatartás, önfegyelem, együttműködés kinyilvánítása a sportjátékokban.

Atlétika jellegű feladatok

  • A tanult futó-, ugró-, dobógyakorlatok jártasság szintű elsajátítása.
  • A rajtok végrehajtása az indítási jeleknek megfelelően.
  • A kislabda-hajító technika képességeknek megfelelő elsajátítása.

Torna jellegű feladatok

  • A tanult akadályleküzdési módok és feladatok biztonságos végrehajtása.
  • Talaj-, illetve gerendagyakorlat önálló összeállítása.
  • A balesetvédelmi utasítások betartása.
  • Segítségnyújtás a társaknak.

Alternatív környezetben űzhető sportok

  • A sportágak űzéséhez szükséges eszközök biztonságos használata.

Nemzetiségi népismeret

  • A hazai cigány elbeszélő irodalom, például: Orsós Jakab, Osztojkán Béla, Lakatos Menyhért elbeszélései.
  • A vándorlás tárgyi emlékei, a mindennapi élethez használt eszközök (pl. a szekér, a sátor berendezési tárgyai, a vajda ereklyéi).
  • Élet a vándorlás idején. (Hogyan telhettek napjaik a vándorló cigány embernek? A vándorlás idejéből eredő ételek.)
  • A vándorközösség tagjai, feladatuk, a család felépítése.
  • Élet a vándorlás alatt: a közösségek asszony és férfi tagjainak, illetve a közösséget vezető, védelmező tagok szerepe, feladatai, kapcsolattartás.
  • A közösséget alkotó nők, férfiak, gyerekek kapcsolata, közösségben elfoglalt helyük.
  • A vándorló cigányok közötti kapcsolatteremtés, kumpániák közti vándorjelek, gyülekezések.
  • A Romani Kris, a cigány közösségek életét meghatározó íratlan szabályok.
  • A közösségek asszony és férfi tagjainak, illetve a közösségek vezető, védelmező tagjainak szerepe.
  • A vándorjelek szerepe: mikor, miért, hogyan üzentek egymásnak a közösségek, és mi volt a jelentősége az egyes jeleknek.
  • A különböző kumpániák összegyűlésének okai.
  • Életmód és foglalkozás közötti összefüggés: a vándorlás alatt folytatott gazdasági tevékenységek.
  • Foglalkozási, megélhetési lehetőségek
  • Vályogvetés, kosárfonás.
  • Fa- és fémmegmunkálás.
  • Cserekereskedelem, lókupecség.
  • A mesterségek haszna.
  • Harangöntés, drótos.
  • Zenélés.
  • Lókupec, vásározó.
  • Népdalok, műdalok, zenei szemelvények.
  • Naiv és tanult festők (pl. Péli Tamás, Balázs János, Szentandrássy István műveiben).
  • A cigány kézműves tárgyak jellegzetességeinek megfigyelése.
6. évfolyam

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support