Magyar nyelv

Félév:

  • A tanuló törekszik gondolatait érthetően, a helyzetnek megfelelően megfogalmazni, adekvátan alkalmazni a beszédet kísérő nem nyelvi jeleket.
    • Képes rövidebb szóbeli üzenetek, rövidebb hallott történetek megértésére, összefoglalására, továbbadására.
    • Törekszik az igényes, pontos és helyes fogalmazásra és írásra.
    • A megismert új szavakat, közmondásokat, szólásokat próbálja aktív szókincsében is alkalmazni.
    • Értelmesen és pontosan, tisztán, tagoltan, megfelelő ritmusban tud felolvasni szövegeket.
    • Részt tud venni számára ismert témájú vitában, képes érveket alkotni.
    • Képes egyszerűbb meghatározásokat adni.

Tanév vége:

  • A tanuló törekszik gondolatait érthetően, a helyzetnek megfelelően megfogalmazni, adekvátan alkalmazni a beszédet kísérő nem nyelvi jeleket. Képes rövidebb szóbeli üzenetek, rövidebb hallott történetek megértésére, összefoglalására, továbbadására.
    • ismeri és alkalmazni tudja a legalapvetőbb anyaggyűjtési, vázlatkészítési módokat. Képes önállóan a tanult hagyományos és internetes műfajokban (elbeszélés, leírás, jellemzés, levél, SMS, e-mail stb.) szöveget alkotni.
    • Törekszik az igényes, pontos és helyes fogalmazásra és írásra.
    • Felismeri a szövegértés folyamatát, annak megfigyelésével képes saját módszerét fejleszteni, hibás olvasási szokásaira megfelelő javítási stratégiát találni, és azt alkalmazni.
    • A megismert új szavakat, közmondásokat, szólásokat próbálja aktív szókincsében is alkalmazni.
    • Értelmesen és pontosan, tisztán, tagoltan, megfelelő ritmusban tud felolvasni szövegeket.
    • Részt tud venni számára ismert témájú vitában, képes érveket alkotni.
    • Képes az általa jól ismert történetek szereplőit jellemezni, kapcsolatrendszerüket feltárni.
    • Képes egyszerűbb meghatározásokat adni.

Irodalom

Félév:

  • Képes mások rövidebb szóbeli üzeneteinek, rövidebb hallott történeteknek a megértésére, összefoglalására, továbbadására.
    • Felismeri a szövegértés folyamatát, annak megfigyelésével képes saját módszerét fejleszteni, hibás olvasási szokásaira megfelelő javító stratégiát találni, és azt alkalmazni.
    • A tanuló meg tud nevezni három mesetípust példákkal, és fel tud idézni címe vagy részlete említésével három népdalt. Különbséget tud tenni a népmese és a műmese között. Meg tudja fogalmazni, mi a különbség a mese és a monda között. El tudja különíteni a ritmikus szöveget a prózától. Képes az általa jól ismert történetek szereplőit jellemezni, kapcsolatrendszerüket feltárni. Képes művek, műrészletek szöveghű felidézésére.
    • Az olvasott és megtárgyalt irodalmi művek nyomán képes azonosítani erkölcsi értékeket és álláspontokat, képes megfogalmazni saját erkölcsi ítéleteit.

Tanév vége:

  • A tanuló törekszik gondolatait érthetően, a helyzetnek megfelelően megfogalmazni, adekvátan alkalmazni a beszédet kísérő nem nyelvi jeleket.
    • Képes mások rövidebb szóbeli üzeneteinek, rövidebb hallott történeteknek a megértésére, összefoglalására, továbbadására.
    • Ismeri és alkalmazni tudja a legalapvetőbb anyaggyűjtési, vázlatkészítési módokat. Képes önállóan a tanult hagyományos és internetes műfajokban (elbeszélés, leírás, jellemzés, levél, SMS, e-mail stb.) szöveget alkotni. Törekszik az igényes, pontos és helyes fogalmazásra, írásra.
    • Az írott és elektronikus felületen megjelenő olvasott szövegek globális (átfogó) megértése, a szövegből az információk visszakeresése mellett képes újabb és újabb szövegértési stratégiákat megismerni, azokat alkalmazni. Képes önálló feladatvégzésre az információgyűjtés és ismeretszerzés módszereinek alkalmazásával (kézikönyvek és korosztálynak szóló ismeretterjesztő források).
    • Felismeri a szövegértés folyamatát, annak megfigyelésével képes saját módszerét fejleszteni, hibás olvasási szokásaira megfelelő javító stratégiát találni, és azt alkalmazni.
    • A megismert új szavakat, közmondásokat, szólásokat próbálja aktív szókincsében is alkalmazni.
    • A tanuló meg tud nevezni három mesetípust példákkal, és fel tud idézni címe vagy részlete említésével három népdalt. Különbséget tud tenni a népmese és a műmese között. Meg tudja fogalmazni, mi a különbség a mese és a monda között. El tudja különíteni a ritmikus szöveget a prózától. Fel tud sorolni három-négy művet Petőfitől, Össze tudja foglalni néhány hosszabb mű cselekményét (János vitéz, A Pál utcai fiú,).Értelmesen és pontosan, tisztán, tagoltan, megfelelő ritmusban tud felolvasni szövegeket.Képes az általa jól ismert történetek szereplőit jellemezni, kapcsolatrendszerüket feltárni. Képes néhány példa közül kiválasztani az egyszerűbb metaforákat és metonímiákat. Képes egyszerűbb meghatározást adnia következő fogalmakról: líra, epika, megszemélyesítés, dal, rím, ritmus, mítosz, motívum. Képes művek, műrészletek szöveghű felidézésére.
    • Az olvasott és megtárgyalt irodalmi művek nyomán képes azonosítani erkölcsi értékeket és álláspontokat, képes megfogalmazni saját erkölcsi ítéleteit.

Angol nyelv

Félév

Legyen képes a tanuló:

  • adott szövegre, témára irányuló kérdésekre válaszolni;
    • képeket, illusztrációkat egyszerű nyelvi eszközökkel leírni;
    • szótárfüzetet önállóan vezetni és használni, kétnyelvű szótárakat, gyermeklexikont a nyelvelsajátításban alkalmazni;
    • feladatokat könyvek, gyermeklapok segítségével megoldani;
    • a számítógép és a világháló német nyelvű programjait használni.

Tanév vége:

Legyen képes a tanuló:

  • adott szövegre, témára irányuló kérdésekre válaszolni;
    • képeket, illusztrációkat egyszerű nyelvi eszközökkel leírni;
    • szótárfüzetet önállóan vezetni és használni, kétnyelvű szótárakat, gyermeklexikont a nyelvelsajátításban alkalmazni;
    • feladatokat könyvek, gyermeklapok segítségével megoldani;
    • a számítógép és a világháló német nyelvű programjait használni
    • a társalgásban aktívan részt venni;
    • ismert szövegeket felidézni, szövegeket megfigyelni, lényeges tartalmi elemeit feladatokkal kiemelni;
    • rövid német és magyar nyelvi fordulatokat értelemszerűen, szótár segítségével lefordítani.
    • ismert nyelvtani szerkezetű és szókincsű szöveget (adott esetben ismétlést követően) az arra vonatkozó feladatok segítségével egészében megérteni;
    • ismert szavakat, szerkezeteket biztos helyesírással, kielégítő biztonsággal leírni.
    • mesealakokat bemutatni, jellemezni;

Matematika

Félév

Számtan, algebra

  • A tanult számok helyes leírása, olvasása, számegyenesen való ábrázolása, két szám összehasonlítása.
    • A tízes számrendszer biztos ismerete.
    • Összeadás, kivonás, szorzás, kétjegyűvel való osztás a természetes számok körében. Egyjegyű nevezőjű pozitív törtek összeadása és kivonása két tag esetén, az eredmény helyességének ellenőrzése.

Geometria, mérés

  • Szakasz másolása, adott távolságok felmérése.
    • Felezőmerőleges szemléletes fogalma.
    • Egyszerűbb átváltások konkrét gyakorlati feladatokban. A térfogat, űrtartalom, idő, tömeg mértékegységei.
    • Szögfajták felismerése. Szögek mérése.

Valószínűség, statisztika

  • Konkrét feladatok kapcsán a biztos és a lehetetlen események felismerése.

Tanév vége:

Számtan, algebra

  • A tanult számok helyes leírása, olvasása, számegyenesen való ábrázolása, két szám összehasonlítása.
    • A tízes számrendszer biztos ismerete.
    • Összeadás, kivonás, szorzás, kétjegyűvel való osztás a természetes számok körében. Egyjegyű nevezőjű pozitív törtek (legfeljebb ezredeket tartalmazó tizedes törtek) összeadása és kivonása két tag esetén, az eredmény helyességének ellenőrzése.
    • Helyes műveleti sorrend ismerete a négy alapművelet esetén.

Összefüggések, függvények, sorozatok

  • Konkrét pontok ábrázolása, pontok koordinátáinak leolvasása.

Geometria, mérés

  • Szakasz másolása, adott távolságok felmérése.
    • Felezőmerőleges szemléletes fogalma.
    • Téglalap (négyzet) kerületének, területének, kocka felszínének és térfogatának kiszámítása konkrét esetekben.
    • Hosszúság és terület szabványmértékegységei és egyszerűbb átváltások konkrét gyakorlati feladatokban. A térfogat, űrtartalom, idő, tömeg mértékegységei.
      • Szögfajták felismerése. Szögek mérése.

Valószínűség, statisztika

  • Konkrét feladatok kapcsán a biztos és a lehetetlen események felismerése.
    • Két szám számtani közepének (átlagának) meghatározása.

Történelem

Félév:

•           A diák tudjon különbséget tenni a történelem forrásai (tárgyi, írásos, szóbeli) között

•           Tudja, hogy a tanult történetek közül melyik történt előbb, melyik később, mennyivel – a kerettantervben megadott lépték szerint

•           Tudja, hogy az egyes történetek eseményeihez milyen nevek, helyszínek kapcsolhatók

Tanév vége:

•           A diák tudjon különbséget tenni a történelem forrásai (tárgyi, írásos, szóbeli) között

•           Tudja, hogy a tanult történetek közül melyik történt előbb, melyik később, mennyivel – a kerettantervben megadott lépték szerint

•           Tudja, hogy az egyes történetek eseményeihez milyen nevek, helyszínek kapcsolhatók

•           Tudjon tanult történetet elmondani kérdések alapján a kerettantervben megjelölt fogalmak felhasználásával

•           Tudja a tanult történetek eseményeinek helyszíneit különböző léptékű térképeken megmutatni

•           Tudjon kérdéseket feltenni a tanult történetekhez

Etika

Félév:

  • A tanuló tisztában van az egészség megőrzésének jelentőségével, és tudja, hogy maga is felelős ezért.
  • Tudatában van annak, hogy az emberek sokfélék, és elfogadja a testi és lelki vonásokban megnyilvánuló sokszínűséget, valamint az etnikai és kulturális különbségeket.
  • Gondolkodik saját személyiségjegyein, törekszik vélekedéseinek és tetteinek utólagos értékelésére.

Tanév vége:

  • A tanuló tisztában van az egészség megőrzésének jelentőségével, és tudja, hogy maga is felelős ezért.
  • Tudatában van annak, hogy az emberek sokfélék, és elfogadja a testi és lelki vonásokban megnyilvánuló sokszínűséget, valamint az etnikai és kulturális különbségeket.
  • Gondolkodik saját személyiségjegyein, törekszik vélekedéseinek és tetteinek utólagos értékelésére.
  • Gondolkodik rajta, hogy mit tekint értéknek; tudja, hogy ez befolyásolja a döntéseit, és hogy időnként választania kell még a számára fontos értékek között is.
  • Képes különféle szintű kapcsolatok kialakítására és ápolására; átlátja saját kapcsolati hálójának a szerkezetét; rendelkezik a konfliktusok kezelésének és az elkövetett hibák kijavításának néhány, a gyakorlatban jól használható technikájával.
  • Fontos számára a közösséghez való tartozás érzése; képes átlátni és elfogadni a közösségi normákat.

Természettudomány

Félév:

  • A tanuló tudjon anyagokat, kölcsönhatásokat, fizikai, kémiai változásokat felismerni, jellemezni. Értelmezze a jelenségeket az energiaváltozás szempontjából.
  • Ismerje a Föld helyét a Világegyetemben, Magyarország helyét Európában.
  • Alakuljon ki átfogó kép hazai tájaink természetföldrajzi jellemzőiről, természeti- társadalmi erőforrásairól, gazdasági folyamatairól, környezeti állapotukról. Legyen képe a közöttük levő kölcsönhatásokról.
  • Ismerje hazánk legjellemzőbb életközösségeit, termesztett növényeit, a házban és ház körül élő állatait. Értse az élő és élettelen környezeti tényezők kölcsönhatását.
  • Tudjon tájékozódni a térképeken. Értelmezze helyesen a különböző tartalmú térképek jelrendszerét, használja fel az információszerzés folyamatában.
  • Erősödjön a természet és a haza iránti szeretete. Törekedjen a természeti és társadalmi értékek védelmére.
  • Ismerje fel szűkebb és tágabb környezetében az emberi tevékenység környezeti hatásait. Anyag- és energiatakarékos életvitelével, tudatos vásárlási szokásaival önmaga is járuljon hozzá a fenntartható fejlődéshez.
  • Legyen képes egyszerű kísérleteket, megfigyeléseket, méréseket önállóan, illetve. csoportban biztonságosan elvégezni, a tapasztalatokat rögzíteni, következtetéséket levonni.
  • Legyen nyitott, érdeklődő a világ megismerése iránt. Az internet és a könyvtár segítségével legyen képes tudása bővítésére. Legyenek saját ismeretszerzési, ismeretfeldolgozási módszerei.
  • Az elvárt eredmények időarányosan az első félév tananyagára vonatkoznak.

Tanév vége:

  • A tanuló tudjon anyagokat, kölcsönhatásokat, fizikai, kémiai változásokat felismerni, jellemezni. Értelmezze a jelenségeket az energiaváltozás szempontjából.
  • Ismerje a Föld helyét a Világegyetemben, Magyarország helyét Európában.
  • Alakuljon ki átfogó kép hazai tájaink természetföldrajzi jellemzőiről, természeti- társadalmi erőforrásairól, gazdasági folyamatairól, környezeti állapotukról. Legyen képe a közöttük levő kölcsönhatásokról.
  • Ismerje hazánk legjellemzőbb életközösségeit, termesztett növényeit, a házban és ház körül élő állatait. Értse az élő és élettelen környezeti tényezők kölcsönhatását.
  • Tudjon tájékozódni a térképeken. Értelmezze helyesen a különböző tartalmú térképek jelrendszerét, használja fel az információszerzés folyamatában.
  • Erősödjön a természet és a haza iránti szeretete. Törekedjen a természeti és társadalmi értékek védelmére.
  • Ismerje fel szűkebb és tágabb környezetében az emberi tevékenység környezeti hatásait. Anyag- és energiatakarékos életvitelével, tudatos vásárlási szokásaival önmaga is járuljon hozzá a fenntartható fejlődéshez.
  • Legyen képes egyszerű kísérleteket, megfigyeléseket, méréseket önállóan, illetve. csoportban biztonságosan elvégezni, a tapasztalatokat rögzíteni, következtetéséket levonni.
  • Legyen nyitott, érdeklődő a világ megismerése iránt. Az internet és a könyvtár segítségével legyen képes tudása bővítésére. Legyenek saját ismeretszerzési, ismeretfeldolgozási módszerei.

Ének-zene

Félév:

  • A tanult népzenei dalanyag kottából való éneklése, ebből 10 dal memoriterként szabadon választható. A tanult népdalokhoz kapcsolódó fogalmak, kifejezések ismerete. A népdalok döntő stílus jegyeinek ismerete, megnevezése. Karácsonyig bezárólag az ünnepkörökben előforduló szokásdalok éneklése, mint kultúrtörténeti ismeret. Mérő hibátlan megszólaltatása a tanult dalokhoz.

Tanév vége:

  • Az énekes anyagból 10 dalt és zenei szemelvényt emlékezetből énekelnek stílusosan és kifejezően csoportban és egyénileg is. Törekvés a többszólamú éneklésre. A generatív készségfejlesztés eredményeként továbbfejlődött érzetük, metrum-, ritmus-, formaérzékük és dallami készségük.
  • A tanult zenei elemeket felismerik. Előkészítés után a tanult zenei anyagnál könnyebb gyakorló feladatokat szolmizálva olvasnak.
  • Képesek egy-egy zenemű tartalmát közvetítő kifejezőeszközöket, megoldásokat felismerni és megnevezni. (tempó, karakter, dallam, hangszín, formai megoldások).
  • A többször meghallgatott zeneműveket felismerik hallás után. A zenehallgatásra ajánlott, többféle stílusból, zenei korszakból kiválasztott zeneművek egy részét (min. 5 alkotás) megismerték.

Vizuális kultúra

Félév:

  • A vizuális nyelv és kifejezés eszközeinek megfelelő alkalmazása az alkotó tevékenység során a vizuális emlékezet segítségével és megfigyelés alapján.
  • Egyszerű kompozíciós alapelvek a kifejezésnek megfelelő használata a képalkotásban.
  • Térbeli és időbeli változások lehetséges vizuális megjelenéseinek értelmezése, és egyszerű mozgásélmények, időbeli változások megjelenítése.

Tanév vége:

  • A vizuális nyelv és kifejezés eszközeinek megfelelő alkalmazása az alkotó tevékenység során a vizuális emlékezet segítségével és megfigyelés alapján.
  • Egyszerű kompozíciós alapelvek a kifejezésnek megfelelő használata a képalkotásban.
  • Térbeli és időbeli változások lehetséges vizuális megjelenéseinek értelmezése, és egyszerű mozgásélmények, időbeli változások megjelenítése.
  • A mindennapokban használt vizuális jelek értelmezése, ennek analógiájára saját jelzésrendszerek kialakítása.
  • Szöveg és kép együttes jelentésének értelmezése különböző helyzetekben és alkalmazása különböző alkotó jellegű tevékenység során.

Digitális kultúra

Félév:

A tanuló az informatikai eszközök használata témakör végére

  • ismerje a számítógép részeinek és alapvető perifériáinak funkcióit, tudja azokat önállóan használni;
  • legyen képes kezelni a billentyűzetet és az egeret;
  • ismerje a mappaszerkezetben való tájékozódás alapfogalmait;
  • tudjon a könyvtárszerkezetben tájékozódni, mozogni, könyvtárat váltani, fájlt keresni;
  • tudjon mappát másolni, mozgatni, létrehozni és törölni;
  • ismerje az informatikai környezetben való munkavégzés alapszabályait;
  • segítséggel tudjon használni multimédiás oktatóprogramokat;
  • ismerjen alapvető adatvédelmi szabályokat.

A tanuló az alkalmazói ismeretek témakör végére

  • tudjon egyszerű rajzos-szöveges dokumentumot elkészíteni, módosítani, háttértárra menteni;
  • tudjon különböző dokumentumokból származó részleteket saját munkájában elhelyezni;
  • ismerje a szövegszerkesztés alapfogalmait, legyen képes önállóan elvégezni karakter- és bekezdésformázásokat;
  • használja a szövegszerkesztő nyelvi segédeszközeit

Év végi követelmények:

A tanuló az informatikai eszközök használata témakör végére

  • ismerje a számítógép részeinek és alapvető perifériáinak funkcióit, tudja azokat önállóan használni;
  • legyen képes kezelni a billentyűzetet és az egeret;
  • ismerje a mappaszerkezetben való tájékozódás alapfogalmait;
  • tudjon a könyvtárszerkezetben tájékozódni, mozogni, könyvtárat váltani, fájlt keresni;
  • tudjon mappát másolni, mozgatni, létrehozni és törölni;
  • ismerje az informatikai környezetben való munkavégzés alapszabályait;
  • segítséggel tudjon használni multimédiás oktatóprogramokat;
  • tudjon az iskolai hálózatba belépni, onnan kilépni, ismerje és tartsa be a hálózat használatának szabályait;
  • ismerjen alapvető adatvédelmi szabályokat.
  • A tanuló az alkalmazói ismeretek témakör végére
  • tudjon egyszerű rajzos-szöveges dokumentumot elkészíteni, módosítani, háttértárra menteni;
  • tudjon különböző dokumentumokból származó részleteket saját munkájában elhelyezni;
  • ismerje a szövegszerkesztés alapfogalmait, legyen képes önállóan elvégezni karakter- és bekezdésformázásokat;
  • használja a szövegszerkesztő nyelvi segédeszközeit;
  • ismerje legalább egy digitális térképes alkalmazás szolgáltatásait.

A tanuló a problémamegoldás informatikai eszközökkel és módszerekkel témakör végére

  • legyen képes összegyűjteni a problémamegoldáshoz szükséges információt;
  • ismerje a problémamegoldás alapvető lépéseit.

A tanuló az infokommunikáció témakör végére

  • legyen képes a böngészőprogram főbb funkcióinak használatára;
  • legyen képes tanári segítséggel, megadott szempontok szerint információt keresni;

A tanuló az információs társadalom témakör végére

  • ismerje az informatikai biztonsággal kapcsolatos fogalmakat;
  • ismerje az informatikai eszközök etikus használatára vonatkozó szabályokat;

A tanuló a könyvtári informatika témakör végére

  • a különböző konkrét tantárgyi feladataihoz képes az iskolai könyvtárban a megadott

forrásokat megtalálni, és további releváns forrásokat keresni;

  • konkrét nyomtatott és elektronikus forrásokban képes megkeresni a megoldáshoz szükséges információkat;
  • el tudja dönteni, mikor vegye igénybe az iskolai vagy a lakóhelyi könyvtár szolgáltatásait.

Technika és tervezés

Félév:

  • Tapasztalatok az ételkészítéssel, élelmiszerekkel összefüggő munkatevékenységekről.
  • Ételkészítés és tárgyalkotás során a technológiák helyes alkalmazása, eszközök szakszerű, biztonságos használata.
  • Elemi műszaki rajzi ismeretek alkalmazása a tervezés és a kivitelezés során.

Tanév vége:

  • Az ember közvetlen tárgyi környezetének megőrzésére, alakítására vonatkozó szükségletek felismerése, a tevékenységek és beavatkozások következményeinek előzetes, helyes felismerése, az azzal járó felelősség belátása.
  • A tárgyi környezetben végzett tevékenységek biztonságossá, környezettudatossá, takarékossá és célszerűvé válása.
  • A gyalogos és kerékpáros közlekedés KRESZ szerinti szabályainak, valamint a tömegközlekedés szabályainak biztonságos alkalmazása.
  • A közlekedésben való biztonságos és udvarias részvétel.

Testnevelés

Félév:

Természetes és nem természetes mozgásformák

  • A gyakorláshoz szükséges alakzatok gyors kialakítása.
    • 8-10 gyakorlattal önálló bemelegítés végrehajtása.

Sportjátékok

  • A sportjátékok játékszabályainak ismerete és alkalmazása.
    • Szabálykövető magatartás, önfegyelem, együttműködés kinyilvánítása a sportjátékokban.

Atlétika jellegű feladatok

  • A tanult futó-, ugró-, dobógyakorlatok jártasság szintű elsajátítása.
  • A rajtok végrehajtása az indítási jeleknek megfelelően.
  • A kislabda-hajító technika képességeknek megfelelő elsajátítása.

Év végi követelmények:

Természetes és nem természetes mozgásformák

  • A gyakorláshoz szükséges alakzatok gyors kialakítása.
    • 8-10 gyakorlattal önálló bemelegítés végrehajtása.

Sportjátékok

  • A sportjátékok játékszabályainak ismerete és alkalmazása.
    • Szabálykövető magatartás, önfegyelem, együttműködés kinyilvánítása a sportjátékokban.

Atlétika jellegű feladatok

  • A tanult futó-, ugró-, dobógyakorlatok jártasság szintű elsajátítása.
    • A rajtok végrehajtása az indítási jeleknek megfelelően.
    • A kislabda-hajító technika képességeknek megfelelő elsajátítása.

Torna jellegű feladatok

  • A dinamikus és statikus egyensúlygyakorlatok végrehajtása a képességnek megfelelő magasságon, szükség esetén segítségadás mellett..
    • A járások, ritmizált lépések, futások és szökdelések technikailag megközelítően helyes végrehajtása.
    • Segítségnyújtás a társaknak.

Alternatív környezetben űzhető sportok

  • A tanult alternatív környezetben űzhető sportágak alaptechnikai gyakorlatainak bemutatása.
    • A természeti környezetben történő sportolás egészségvédelmi és környezettudatos viselkedési szabályainak elfogadása és betartása.

Önvédelmi és küzdőfeladatok

  • Az alapvető önvédelmi fogások és eséstechnikák elfogadható bemutatása.
  • Jártasság néhány önvédelmi fogásban.

Nemzetiségi népismeret

  • Eredetmondák, balladák, anekdoták (pl. Bari Károly, Berze Nagy János, Baros Tibor, Rostás Farkas György).
  • Húsvét: a nagyheti ünnepkör szokásai, húsvét vasárnap, köszöntők, tojásjátékok, ügyességpróbák.
  • Húsvéthétfő, locsolkodás, locsolóversek, ajándékok.
  • Keresztelő: az újszülöttel kapcsolatos hiedelmek, altatók, mondókák.
  • Jellemző dalok, ének- és táncszokások ünnepekhez kapcsolódva.
  • Nevezetes népszokások, ünnepek.
  • A sorsfordulókhoz (születés, házasságkötés) kapcsolódó szokások.
  • A lakóhely életének legfontosabb eseményei.
  • A cigány népzene jellemzői: hallgatók, pergetők.
  • A helyi cigány közösség zenekultúrája
  • Díszítő elemek – színhasználat.
  • A közösség tagjainak különböző viselete.
  • Viseletelemzés: formák, színek, díszek jellegzetességei, közlő funkciója, a férfi és a nő ruházatának különbsége.
  • A cigányok régi és újabb stílusú népviselete. Szín- és formagazdagság.
  • A cigány és a magyar népviselet közötti hasonlóságok és különbözőségek
5. évfolyam

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support