Magyar nyelv és irodalom

Félév

  • A tanuló értelmesen és érthetően fejezze ki a gondolatait. Aktivizálja a szókincsét a szövegalkotó feladatokban. Használja a mindennapi érintkezésben az udvarias nyelvi fordulatokat. Beszédstílusát igazítsa beszélgető partneréhez.
  • Kapcsolódjon be a csoportos beszélgetésbe, vitába, történetalkotásba, improvizációba, közös élményekről, tevékenységekről való beszélgetésekbe, értékelésbe. A közös tevékenységeket együttműködő magatartással segítse.
  • Felkészülés után folyamatosan, érthetően olvasson fel ismert szöveget. Felolvasása értelmező, az írásjelek szerint tagolt, hanglejtése és tempója az élő beszédhez közelítő legyen. Életkorának megfelelő témájú és szövegnehézségű olvasmányt értsen meg néma olvasás útján. Nevezze meg az olvasmány szerzőjét, szereplőit és azok tulajdonságait. Az olvasottakkal kapcsolatos véleményét értelmesen fogalmazza meg. Ismerjen, alkalmazzon néhány fontos olvasási stratégiát. Írásbeli munkái rendezettek, olvashatóak legyenek. A tanult helyesírási szabályokat alkalmazza. Nevezze meg és jelölje megfelelően a tanult mondatfajtákat. Biztonsággal ismerje fel a tanult szófajokat, és nevezze meg azokat szövegben is, a féléves tartalomnak megfelelően.

Tanév vége

  • A memoritereket szöveghűen, jól érthetően mondja el.
  • Adott vagy választott témáról 8–10 mondatos elbeszélő fogalmazást készítsen a tanult fogalmazási ismeretek alkalmazásával. A tartalmi egységek kezdetét bekezdéssel jelezze. Tanítója útmutatásai alapján javítsa ki fogalmazási és helyesírási hibáit.
  • Nevezze meg és jelölje megfelelően a tanult mondatfajtákat. Biztonsággal ismerje fel a tanult szófajokat, és nevezze meg azokat szövegben is. A szövegkörnyezetnek megfelelően használja az igeidőket és az igekötőket.
  • A begyakorolt szókészlet körében helyesen alkalmazza a tanult helyesírási szabályokat. Írásbeli munkái rendezettek, olvashatóak legyenek.
  • Legyen tisztában a tanulás alapvető céljával, ítélőképessége, erkölcsi, esztétikai és történeti érzéke legyen az életkori sajátosságoknak megfelelően fejlett. Legyen nyitott, motivált az anyanyelvi képességek fejlesztése területén. Az anyanyelvi részképességeinek fejlettsége legyen összhangban, harmonikusan fejlődjön.

Matematika

Félév

A tanuló

  • képes adott tulajdonságú elemeket halmazba rendezni,
  • felismeri, megnevezi a halmazba tartozó elemek közös tulajdonságait,
  • képes annak eldöntésére, hogy egy elem beletartozik-e egy adott halmazba,
  • értelmezi a változást egyszerű matematikai tartalmú szövegben,
  • képes az összes eset megtalálására próbálgatással,
  • tud 1000-es számkörben számokat írni, olvasni,
  • ismeri és értelmezi a helyi érték, alaki érték, valódi érték fogalmát 1000-es számkörben,
  • tud római számokat írni, olvasni 1000-es számkörben (I, V, X, L, C, D, M);
  • tud természetes számokat nagyság szerinti összehasonlítani 1000-es számkörben,
  • képes mennyiségek közötti összefüggések észrevételére tevékenységekben,
  • alkalmazza a matematika különböző területein az ésszerű becslést és a kerekítést,
  • képes pontosan számolni, fejben, százas számkörben,
  • biztosan ismeri a szorzótáblát 100-as számkörben,
  • ismeri az összeg, különbség, fogalmát,
  • képes a műveletek tulajdonságainak, tagok, illetve tényezők felcserélhetőségének alkalmazására,
  • ismeri és helyesen alkalmazza a műveletvégzés sorrendjét,
  • tud írásban háromjegyű számokat összeadni, kivonni egyjegyű számmal
  • képes a műveletek ellenőrzésére,
  • szöveges feladatokat megold a megoldási algoritmus alkalmazásával (a szöveg értelmezése, adatok kigyűjtése, megoldási terv, becslés, ellenőrzés, az eredmény realitásának vizsgálata)
  • képes növekvő és csökkenő számsorozatok szabályának felismerésére, a szabály követésére,
  • képes összefüggések keresésére az egyszerű sorozatok elemei között,
  • meg tudja határozni a szabályt egyszerű formában, a hiányzó elemeket pótolja,

Tanév vége:

A tanuló

  • ismeri és használja a szabvány mértékegységeket: km, cl, hl, g, t, másodperc.
  • képes átváltások elvégzésére szomszédos mértékegységek között,
  • egyszerű gyakorlati példák esetén képes a hosszúság, távolság és idő mérésére,
  • helyesen értelmezi a negatív számokat a mindennapi életben modell (hőmérséklet, adósság) segítségével,
  • ismeri a szorzat, hányados fogalmát,
  • tud írásban háromjegyű számokat szorozni egyjegyű számmal
  • –ismeri a többszörös, osztó, maradék fogalmát,
  • képes a műveletek ellenőrzésére,
  • képes 2, 3, 4, 10, 100 nevezőjű törtek megnevezésére, lejegyzésére szöveggel, előállítására hajtogatással, nyírással, rajzzal, színezéssel,
  • egyszerű módszerekkel felismer és létrehoz háromszöget, négyzetet, téglalapot, egyéb sokszöget,
  • megérti a test és a síkidom közötti különbséget,
  • felismeri a kockát, téglatestet,
  • képes hajtogatással, nyírással, rajzzal, színezéssel. tükrös alakzatok és tengelyes szimmetria előállítására,
  • tudja megmérni a négyzet és a téglalap kerületét,
  • képes a négyzet, téglalap területének mérésére különféle  egységekkel, területlefedéssel,
  • képes tapasztalati adatok lejegyzésére, táblázatba rendezésére, helyesen értelmezi a táblázat adatait,
  • képes adatgyűjtésre, adatok lejegyzésére, diagramról adatok leolvasására,
  • valószínűségi játékok, kísérletek során helyesen értelmezi a biztos, lehetetlen, lehet, de nem biztos fogalmakat,
  • tanári segítséggel használja az életkorának megfelelő oktatási célú programokat,
  • ismer egy rajzoló programot, egyszerű ábrákat elkészít, színez,
  • együttműködik az interaktív tábla használatánál.

Etika

Félév:

  • A tanulónak életkorának megfelelő szinten reális képe van saját külső és belső tulajdonságairól, és késztetést érez arra, hogy fejlessze önmagát.
  • Oda tud figyelni másokra, szavakkal is ki tudja fejezni érzéseit és gondolatait, be tud kapcsolódni csoportos beszélgetésbe.
  • Képes másokkal tartós kapcsolatot kialakítani, törekszik e kapcsolatok ápolására, és ismer olyan eljárásokat, amelyek segítségével a kapcsolati konfliktusok konstruktív módon feloldhatók.
  • Érzelmileg kötődik a magyar kultúrához.

Tanév vége:

  • Érti és elfogadja, hogy az emberek sokfélék és sokfélék a szokásaik, a hagyományaik is; kész arra, hogy ezt a tényt tiszteletben tartsa, és kíváncsi a sajátjától eltérő kulturális jelenségekre.
  • Érti, hogy mi a jelentősége a szabályoknak a közösségek életében, kész a megértett szabályok betartására, részt tud venni szabályok kialakításában.
  • Érti, hogy a Föld mindannyiunk közös otthona, és közös kincsünk számos olyan érték, amit elődeink hoztak létre.
  • Képes a körülötte zajló eseményekre és a különféle helyzetekre a sajátjától eltérő nézőpontból is rátekinteni.
  • Képes jelenségeket, eseményeket és helyzeteket erkölcsi nézőpontból értékelni.

Környezetismeret

Félév:

  • Az egészséges életmód alapvető elemeinek alkalmazása az egészségmegőrzés és az egészséges fejlődés érdekében, a betegségek elkerülésére.
  • Az életkornak megfelelően a helyzethez illő felelős viselkedés segítségnyújtást igénylő helyzetekben.
  • Képesség adott szempontú megfigyelések végzésére a természetben, természeti jelenségek egyszerű kísérleti tanulmányozására.
  • A fenntartható életmód jelentőségének magyarázata konkrét példákkal. A hagyományok szerepének értelmezése a természeti környezettel való harmonikus kapcsolat kialakításában, illetve felépítésében.

Tanév vége:

  • Az élőlények szerveződési szintjeinek és az életközösségek kapcsolatainak bemutatása. Az élőlények csoportosítása tetszőleges és adott szempontsor szerint.
  • Egy természetes életközösség bemutatása.
  • Egy konkrét gyártási folyamat kapcsán a technológiai folyamat értelmezése, az ezzel kapcsolatos felelős fogyasztói magatartás ismerete.
  • A lakóhely elhelyezkedése Magyarország térképén, néhány jelentős kulturális és természeti értékének és hagyományának ismerete.
  • Informatikai és kommunikációs eszközök irányított használata az információkeresésben, és a problémák megoldásában.

Ének-zene

Félév:

  • A tanulók 15 dalt (10 népzenei és 5 műzenei szemelvény) el tudnak énekelni emlékezetből a-e” hangterjedelemben több versszakkal, csoportosan. A népdalokat csokorba szedve is éneklik. Csoportosan bátran és zengő hangon jó hangmagasságban énekelnek változatos dinamikával. Képesek az új dalokat rövid előkészítést követően tanári segítséggel kézjelről vagy betűkottáról előbb szolmizálva, majd szöveggel megtanulni. Többszólamú éneklési készségük fejlődik (ritmus osztinátó, egyszerű kétszólamú zenei anyag, kánon).
  • Kreatívan részt vesznek a generatív játékokban és feladatokban. Képesek ritmusvariációt, ritmussort és több szólamban ritmus kompozíciót alkotni. A 2/4-es és 4/4-es metrumot helyesen hangsúlyozzák.

Tanév vége:

  • A tanult szolmizációs hangokból dallamfordulatokat improvizálnak
  • A tanult zenei elemeket (pl. metrum, ritmus, dallam, dinamikai jelzések) felismerik kottaképről (kézjel, betűkotta, vonalrendszer). Az ismert dalokat olvassák kézjelről, betűkottáról és hangjegyről csoportosan. A megismert ritmikai elemeket tartalmazó ritmus gyakorlatot pontosan, folyamatosan szólaltatják meg csoportosan és egyénileg is. A tanult dalok stílusában megszerkesztett rövid dallamfordulatokat kézjelről, betűkottáról és hangjegyről szolmizálva éneklik.
  • Megkülönböztetik a tudatos zenehallgatást a háttérzenétől. Meg tudják nevezni a zeneművekben megszólaló ismert hangszereket. Fejlődik formaérzékük, a formai építkezés jelenségeit (azonosság, hasonlóság, különbözőség, variáció) meg tudják fogalmazni. Fejlődik zenei memóriájuk és belső hallásuk.
  • Figyelmesen hallgatják az életkori sajátosságaiknak megfelelő zenei részleteket. A negyedik évfolyam végére olyan gyakorlati tapasztalatokat szereznek a zenehallgatásról, amelyre építve a zenei stílusérzék és zeneértés egyre árnyaltabbá válik.

Vizuális kultúra

Félév

  • Az alkotásra, megfigyelésre, elemzésre vonatkozó feladatok életkornak megfelelő értelmezése.
  • Élmény- és emlékkifejezés, illusztráció készítése; síkbáb és egyszerű jelmez készítése; jelek, ábrák készítése; egyszerű tárgyak alkotása.
  • Az újként megismert anyagok és eszközök, technikák az alkotótevékenységnek megfelelő, rendeltetésszerű és biztonságos anyag- és eszközhasználata.
  • A legismertebb formák, színek, vonalak, térbeli helyek és irányok, illetve komponálási módok használata, látványok, műalkotások olvasásába is beépítve.
  • A szobrászati, festészeti, tárgyművészeti, építészeti területek közötti különbségek további differenciálása (pl. festészeten belül: arckép, csendélet, tájkép).

Tanév vége:

  • Látványok, műalkotások megfigyeléseinek során kialakult gondolatok, érzések elmondására a tantervben meghatározott legfontosabb fogalmak használatával, az életkornak megfelelően.
  • Különböző típusú médiaszövegek felismerése, a médiatartalmak közötti tudatos választás.
  • A médiaszövegekhez használt egyszerű kódok, kreatív kifejezőeszközök és azok érzelmi hatásának felismerése.
  • Kép- és hangrögzítő eszközök használata elemi technikáinak ismerete. Az elsajátított kifejezőeszközök segítségével saját gondolatok, érzések megfogalmazása, rövid, egyszerű történet megformálása.
  • A médiaszövegek előállításával, nyelvi jellemzőivel, használatával kapcsolatos alapfogalmak elsajátítása, helyes alkalmazása élőszóban.
  • A média alapvető funkcióinak (tájékoztatás, szórakoztatás, ismeretszerzés) megismerése.
  • A médiaszövegekben megjelenő információk valóságtartalmának felismerése.
  • Az életkorhoz igazodó biztonságos internet- és mobilhasználat szabályainak ismerete, alkalmazása. A hálózati kommunikációban való részvétel során fontos és szükséges viselkedési szabályok elsajátítása, alkalmazása. Életkorhoz igazodó fejlesztő, kreatív internetes tevékenységek megismerése.

Technika és tervezés

Félév

  • Mindennapokban nélkülözhetetlen praktikus ismeretek – háztartási praktikák – elsajátítása és begyakorlása.
    • Használati utasítások értő olvasása, betartása.
    • Sikerélmények (a felfedezés és önálló próbálkozás öröme, a motiváló hatás érvényesülése tárgyalkotáskor).
    • A hétköznapjainkban használatos anyagok felismerése, tulajdonságaik megállapítása érzékszervi megfigyelések és vizsgálatok alapján, a tapasztalatok megfogalmazása.

Tanév vége:

  • Egyszerű tárgyak elkészítése mintakövetéssel.
    • Munkaeszközök célszerű megválasztása és szakszerű, balesetmentes használata.
    • A gyalogosokra vonatkozó közlekedési szabályok tudatos készségszintű alkalmazása.
    • A kerékpár használatához szükséges ismeretek elsajátítása.
    • Aktív részvétel, önállóság és együttműködés a tevékenységek során.
    • Elemi higiéniai és munkaszokások szabályos gyakorlati alkalmazása.

Testnevelés

Félév

Előkészítő és preventív mozgásformák

  • Egyszerű, általános bemelegítő gyakorlatok végrehajtása önállóan, zenére is.
    • Önálló pulzusmérés.
    • A levezetés helyének és preventív szerepének megértése.
    • A nyújtó, erősítő, ernyesztő és légzőgyakorlatok pozitív hatásainak ismerete.
    • A gyakorláshoz szükséges egyszerűbb alakzatok, térformák önálló kialakítása.
    • Az alapvető tartásos és mozgásos elemek önálló bemutatása.
    • A testnevelésórán megfelelő cipő és öltözet, tisztálkodás igényének megszilárdulása.
    • A játékok, versenyek során erősödő személyes felelősség a magatartási szabályrendszer betartásában és a sportszerűen viselkedés terén.
    • Különbségtétel az aktív és passzív ellazulás között. A „tudatos jelenlét” ismerete és annak alkalmazása a gyakorlatban

Hely- és helyzetváltoztató természetes mozgásformák

  • Az alapvető hely- és helyzetváltoztató mozgások célszerű, folyamatos és magabiztos végrehajtása.
    • Az alapvető hely- és helyzetváltoztató mozgások kombinálása térben, szabályozott energiabefektetéssel, eszközzel, társakkal.
    • A bonyolultabb játékfeladatok, a játékszerepek és játékszabályok alkalmazása.
    • A természetes hely- és helyzetváltoztató mozgások megnevezése, valamint azok mozgástanulási szempontjainak (vezető műveletek) ismerete.

Manipulatív természetes mozgásformák

  • A manipulatív természetes mozgásformák célszerű, folyamatos és magabiztos végrehajtása.
    • A rendszeres gyakorlás és siker mellett az önálló tanulás és fejlődés pozitív élményének megerősödése.
    • A pontosság, célszerűség és biztonság igénnyé válása.
    • A sporteszközök szabadidős használatának állandósulása.

Tanév vége:

Természetes mozgásformák a torna és tánc jellegű feladatmegoldásokban

  • Részben önállóan tervezett 3-4 torna- és/vagy táncelem összekötése zenére is.
    • A képességszintnek megfelelő magasságú eszközökre helyes technikával történő fel- és leugrás.
    • Nyújtott karral történő támasz a támaszugrások során.
    • Gurulások, fordulatok, dinamikus kar-, törzs- és lábgyakorlatok közben viszonylag stabil egyensúlyi helyzet.
    • A tempóváltozások érzékelése és követése.
    • A tanult táncok, dalok, játékok eredeti közösségi funkciójának ismerete.

Természetes mozgásformák az atlétikai jellegű feladatmegoldásokban

  • A futó-, ugró- és dobóiskolai gyakorlatok vezető műveleteinek ismerete, precizitásra törekedve történő végrehajtása, változó körülmények között.
    • A 3 lépéses dobóritmus ismerete.
    • A különböző intenzitású és tartamú mozgások fenntartása játékos körülmények között, illetve játékban.
    • Tartós futás egyéni tempóban, akár járások közbeiktatásával is.
    • A Kölyökatlétika eszköz- és versenyrendszerének ismerete.
    • A Kölyökatlétikával kapcsolatos élmények kifejezése.

Természetes mozgásformák a sportjátékok alaptechnikai és taktikai feladatmegoldásaiban

  • A tanult sportjátékok alapszabályainak ismerete.
    • Az alaptechnikai elemek ismerete és azok alkalmazása az előkészítő játékok során.
    • Az egyszerű védő és a támadó helyzetek felismerése.
    • Törekvés a legcélszerűbb játékhelyzet-megoldásra.
    • A csapatérdeknek megfelelő összjátékra törekvés.
    • A sportszerű viselkedés értékké válása.

Természetes mozgásformák az önvédelmi és a küzdő jellegű feladatmegoldásokban

  • Néhány önvédelmi fogás bemutatása párban.
    • Előre, oldalra és hátra esés, tompítással.
    • A tolások, húzások, emelések és hordások erőkifejtésének optimalizálódása.
    • A grundbirkózás alapszabályának ismerete és alkalmazása.
    • A sportszerű küzdés, az asszertív viselkedés betartására törekvés.
    • Az saját agresszió kezelése.
    • Az önvédelmi feladatok céljának megértése.

Természetes mozgásformák az alternatív és szabadidős mozgásrendszerekben

  • Legalább 4 szabadidős mozgásforma és alapszabályainak ismerete.
    • A tanult szabadidős  mozgásformák sporteszközei biztonságos használatának, alaptechnikai és taktikai elemeinek ismerete, alkalmazása.
    • A szabadidős mozgásformák önszervező módon történő felhasználása szabad játéktevékenység során.
    • A szabadtéren, illetve speciális környezetben történő sportolással együtt járó veszélyforrások ismerete

Nemzetiségi népismeret

  • Szólások, mondások, mesék, történetek, eredetmesék. Mesemondási szokások általában és a helyi cigány közösségben (pl. Lakatos Menyhért, Rostás Farkas György, Szécsi Magda meséi).
  • Mit jelentett a cigányok életében az orvoslás kuruzslás?
  • Az autentikus cigányzene fajtái (pergetők, hallgatók). Jellemző hangszerek, hangszerpótló eszközök. A helyi közösség legjellemzőbb dalai, ének- és táncszokásai, jellemző hangszerhasználata.
3. évfolyam

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support